8 tipů jak vybudovat úspěšnou e-shopovou speciálku

8 tipů jak vybudovat úspěšnou e-shopovou speciálku

Uspět v na přesyceném českém e-shopovém trhu s novým e-shopem je stále složitější. Ještě náročnější to můžete mít, když budete budovat e-shop s širokým sortimentem a žádnou přidanou hodnotou. Přinášíme vám tipy, proč a jak budovat úspěšnou speciálku.

Mám pro vás novinku: Pro dlouhodobý úspěch vašeho e-shopu nestačí mít nejnižší ceny, ale přinášet klientům jiné hodnoty. (Překvapeni?)

Konkurenčních 25 tisíc e-shopů je velmi dobrý důvod být odlišný a ne jen další z mnoha. Vymezte se vůči konkurence a neprodávejte s minimální marži. Potřebujete totiž peníze na reklamu, kvalitní dodavatele služeb, i zisk.

1. Prodávejte s vášní to, čemu rozumíte

Není nic horšího, než když si otevřete e-shop se sortimentem, kterému nerozumíte. Nemáte-li k prodávanému zboží žádný vztah, těžko do byznysu dáte něco ze sebe. Firem, které dělají byznys bez nějakého hlubšího vztahu, je na trhu hodně. Zákazníci jsou již znuděni a preferují obchody, kde jsou prodejci fanoušci daného zboží a rozumí mu. Věřím, že podobně se chováte vy sami.

8tipu-1

 

2. Vystupujte jako odborníci

Má-li u vás zákazník zakoupit zboží, které může jinde sehnat levněji, musíte mu dát pro to dobrý důvod (v českém prostředí velmi dobrý). Snad všichni si občas rádi připlatíme za kvalitní službu, jež dostaneme od odborníků. Bereme to jako jakousi odměnu za pomoc a kvalitu. Buďte tedy odborníkem na svůj sortiment. Nemusíte být hned největšími profesionály v oboru – to byste možná nikdy nezačali. Stačí když víte o něco více, než vaši zákazníci. Vzdělávat se můžete (respektive musíte) průběžně a brzy se stanete opravdovými odborníky. Svou odbornost předávejte zákazníkům. Raďte jim zdarma na telefonní infolince či online chatu. Pište recenze k produktům či vytvořte online poradnu. Pište e-booky či natáčejte videa, které budou odpovědí na nejčastější dotazy a problémy klientů. Zní to šíleně, ale myslím to vážně. A právě protože to dělá málo kdo, je to velká příležitost pro vás. Opusťte svou komfortní zónu a zkuste něco odvážného.

8tipu-2

 

3. Omezte sortiment na kvalitní produkty

Pokud navštěvujete speciálku (ať už online nebo kamennou) na daný sortiment, očekáváte jen kvalitní produkty. Vy snad chodíte do speciálky pro šmejdy? Ne. Ty si můžete nakoupit kdekoliv jinde. Je naprosto důležité, abyste do svého sortimentu zařadili zboží, které je kvalitní a které byste sami kupovali. Je-li nutné, abyste nabídli i „méně“ kvalitní produkty (nemám namysli šmejdy – ty nemají v sortimentu co dělat!), výrazně komunikujte, jaké má produkt slabiny a přednosti. Rozhodne-li se klient pro tento produkt, minimalizujete riziko, že bude po nákupu zklamán.

8tipu-3

 

4. Buďte designově styloví a konzistentní

Design hraje velkou roli – je zákazníky vnímán na emotivní rovině a pokud se jim líbí, vzniká v mozku vazba a uložení do paměti. Nepodceňujte design e-shopu, kamenné prodejny, vizitek, letáků,  papírů, balíků atd. Váš styl musí být konzistentní ve všem, co jím protéká ven. Jednotnost ještě více zvyšuje emotivní vjem. Profesionálové mají profesionální design a vy musíte mít taky. Nemusí to vždy stát „majlant“ – kvalitní předpřipravený design snad pro vše můžete levně nakoupit (např. na Graphicriver.net).

8tipu-4

 

5. Buďte výzkumníky

Žádný vynález nevznikl bez výzkumu, bez pokusů, bez omylů. Podobné je to v byznyse. Pokud nebudete provádět pokusy, nemůžete objevit to nejlepší. Samozřejmě, že musíte udělat spousty omylů – o tom to ale je. Když omyl rychle vyhodnotíte, máte zase o něco kratší cestu k hledanému. Pokusy provádějte se sortimentem, rozložením kamenné prodejny, stylem komunikace či s funkcemi e-shopu.

8tipu-5

 

6. Komunikujte své PROČ

Každá firma komunikuje CO dělá. Úspěšné firmy to ovšem dělají jinak – začínají s PROČ. PROČ znamená, jaký máte důvod, že tento byznys děláte, v co věříte, v co jste nadšeni. Má kamarádka měla neustálé trávicí problémy. Po změně stravy za zdravou, se cítí ještě lépe než  před onemocněním. Věří, že na kvalitě jídla záleží a proto si otevřela kamenný krámek s eko potravinami. Tento příběh všude komunikuje. Prodejce kvalitních sluchátek věří, že nepoznáte pravou hloubku hudby, pokud máte nekvalitní sluchátka. Apple věří, že svými jednoduchými zařízeními dokáže změnit svět. My věříme, že úspěch e-shopů závisí na jejich konkurenční odlišnosti, a proto vždy děláme shopy na míru. Více o tématu ve TEDtalku Simona Sinka – How great leaders inspire action (české titulky) a v jeho knize Začněte s PROČ.

8tipu-6

 

7. Uzavírejte strategická partnerství

Když jste speciálka, máte najednou mnoho možností. Všichni konkurenti už totiž nejsou přímými konkurenty, přestože dělají podobný sortiment. Pokud máte každý jiné zaměření, můžete se výborně doplňovat a např. se propagovat. Svůj byznys ale můžete propojit také do jiných odvětví. Výrobce vína a online prodejce může dát pár láhví zdarma do restaurace svého kamaráda. Číšník nabídne klientům po večeři zdarma po sklenici vína a zeptá se jak chutnalo. Pokud ano, předá klientům vizitku s adresou vašeho webu. Možností podobných propojení je spousta. Stačí přepnout mozek do módu „kreativita – zapnuto“.

8tipu-7

 

8. Používejte pravidlo 20/80

Paretovo pravidlo neboli Paretův princip (bylo vám to povědomé, že ano?) by měl být jeden z vašich nejlepších poradců, přestože pracuje zadarmo. Stačí si položit správné otázky: Kterých 20% produktů mi tvoří 80% tržeb? Kterých 20% internetových zdrojů mi přivádí 80% zákazníků? Kterých 20% produktů mi generuje 80% reklamací? Paretovo pravidlo se aplikuje v různých poměrech (40/60, 30/70, 10/90) ovšem nejčastěji sedí 20/80. Vážně.

8tipu-8

 

Věříte stejně jako my v ShopSys, že odlišnost je cesta k úspěchu? Pak si při tvorbě Vašeho nového e-shopu budeme rozumět.