Co by měl umět správný administrační systém pro e-shop?

Co by měl umět správný administrační systém pro e-shop?

Mnoho firem nabízí různé administrační systémy pro provoz e-shopu, ale jsou skutečně všechny tak kvalitní, jak se prezentují? Po přečtení tohoto článku získáte přehled o tom, jaké minimální funkcionality by měl mít správný e-shop systém.

Spolupráce s ekonomickým systémem

Spolupráce e-shopu s různými ekonomickými systémy (Altus Vario, Pohoda) je dnes již téměř samozřejmostí. Ovšem většina e-shopových systémů nabízí pouze minimální spolupráci spočívající v importu kódů, názvů a cen produktů s tím, že všechny ostatní údaje se musejí doplňovat ručně v administraci e-shopu. Správný administrační systém by však měl umět importovat ještě další údaje o produktech, jako například:

  • kategorie, do které se má zboží zařadit

  • výrobce zboží

  • popis zboží

  • parametry zboží (barva, velikost)

  • akční cena (v případě slevových akcí a výprodejů)

  • tagy (sloužící pro filtrování výrobků přímo na e-shopu)

  • označení akčního zboží (novinka, sleva, tip, výprodej)

  • záruka

  • počet kusů zboží skladem

Kromě importu zboží by spolupráce s ekonomickými systémy měla probíhat i v oblasti objednávek a zákazníků. Všechna spolupráce by měla probíhat obousměrně – tzn. změny provedené v ekonomickém systému by se měly projevit na e-shopu a změny provedené na straně administrace e-shopu by se měly přetáhnout do ekonomického systému.

Spolupráce se srovnávači cen

Srovnávače cen (především Heureka.cz a Zboží.cz) představují pro e-shopu dobrý zdroj zákazníků. Z toho důvodu je důležité, aby se zboží ve srovnávači zobrazovalo co možná nejvíce, a toho se dosáhne co možná nejvíce vyplněným XML FEEDem se zbožím importovaným do srovnávače.

Oba nejpoužívanější srovnávače cen Heureka.cz a Zboží.cz mají odlišný formát XML FEEDu, a proto by měl i správný administrační systém generovat různé XML FEEDy šité na míru konkrétním srovnávačům.

Velkou výhodou navíc je, když systém e-shopu umožňuje nastavit pro srovnávač cen jiný název zboží, než jaký je na e-shopu (např. zboží „Dvoudílné plavky Miami“ přejmenovat pro srovnávače cen na „Dámské dvoudílné plavky Miami“). Kromě názvu by měl systém umožňovat i tvorba popisu speciálně vytvořeného pouze pro srovnávače cen.

Základní nastavení e-shopu

Pod pojmem „základní nastavení e-shopu“ jsou myšleny údaje, které se během provozu e-shopu budou měnit jen minimálně. Jsou však použity na mnoha místech e-shopu. Pro snadnější správu těchto údajů by měl administrační systém e-shopu umožňovat editaci těchto údajů na jednom místě a při změně na tomto jednom místě by se měla tato změna projevit všude na e-shopu.

Klasickými příklady „základních“ údajů o e-shopu jsou:

  • sazby DPH

  • počet produktů na jedné stránce

  • formát/prefix čísla faktury a variabilního symbolu

  • název a logo obchodu

  • název a adresa společnosti provozující e-shop, IČ a DIČ

  • číslo účtu

  • základní kontaktní údaje (telefon, e-mail)

Nastavení způsobů a cen dopravy a platby

E-shopy nabízejí zpravidla více možností dopravy a platby. Proto je nutné mít možnost tyto možnosti spravovat a nastavovat jim cenu. To ovšem není vše. Mnoho e-shopů nabízí dopravu zboží zdarma od určité výše nákupu. Správný administrační systém e-shopu by měl tedy umožňovat nastavení hodnoty nákupu, od které je doprava zboží zdarma.

Práce s vouchery

Vouchery, nebo-li dárkové poukazy, jsou hojně využívány především v případě, že chcete umožnit svým zákazníkům nakoupit „univerzální“ dárek pro jejich příbuzné. Navíc lze vouchery úspěšně využít při různých reklamních kampaních.

Chcete-li využít potenciálu voucherů, měli byste si vybrat administrační systém, který umožňuje využití voucherů a jejich generování. U každého voucheru by mělo být možné nastavit minimálně tyto údaje:

  • výše voucheru (v Kč nebo procentech)

  • doba platnosti

  • minimální výše nákupu (pokud je použití voucheru omezeno minimální výší nákupu)

  • opakovatelnost (nastavení, zda je možné voucher využít pouze jednou, nebo zda je možné jej použít víckrát – opakované použití lze dobře využít v různých reklamních kampaních)

Velkou výhodou je, pokud umí systém doplnit vyplněné údaje do grafické předlohy a vytvořit z nich pěkné PDF, které si může zákazník vytisknout a dát tak svému známému skutečný dárek.

Funkce administrace klasického webu

E-shop je v podstatě rozšířený klasický web, a proto by administrační systém e-shopu měl obsahovat i administrační funkce klasického webu. Měl by tedy umožňovat vytváření nových stránek, do kterých je možné vkládat pomocí WYSIWYG editoru text (různě formátovaný), obrázky (u kterých je možné měnit jejich velikost), tabulky, seznamy (číslované i odrážkové), odkazy a další běžné prvky.

Velmi užitečné je také to, když WYSIWYG editor umožňuj přístup přímo do zdrojového kódu, neboť tak je možné do webové stránky vložit i doplňky, které WYSIWYG klasicky nenabízí (umístění YouTube videa nebo Google mapy).

Funkce pro podporu SEO

Pro e-shop je nejdůležitější prodej a aby se mohlo zboží prodávat, musí e-shop navštěvovat dostatečný počet návštěvníků (potenciálních zákazníků). Kromě výše zmíněných srovnávačů cen jsou ještě lepším zdrojem návštěvníků fulltextové vyhledávače (především Seznam a Google). Abyste i vy vytěžili z fulltextových vyhledávačů maximum, je potřeba mít na e-shopu dobře zvládnuté SEO (Search Engine Optimization = optimalizace pro vyhledávače).

Správný administrační systém e-shopu by měl mít pro podporu SEO minimálně možnost nastavení title a URL stránky (kategorie, produktu). U lepších administračních systémů je možnost úpravy i meta popisku stránky (description) a případně vložení optimalizovaného textu do jednotlivých kategorií. Velkou výhodou je možnost nastavení ALTu u obrázků na e-shopu.

Některé administrační systémy navíc vyplňují důležité SEO elementy automaticky, čímž usnadňují optimalizaci i majitelům e-shopů, kteří se v SEO moc neorientují.

Administrační systém e-shopu www.rajpradla.cz z dílny společnosti MANZES, s.r.o. nabízí všechny výše uvedené funkcionality a mnohé další, jako je např. export e-mailů zákazníků dle toho, kdy na e-shopu nakoupili, správa výrobců produktů, správa akčních bannerů na titulní stránce webu, nastavení e-mailů, ze kterých se bude odesílat informace o přijetí objednávky či o potvrzení registrace nového zákazníka a mnohé další.

Pokud plánujete nákup administračního systému pro svůj e-shop, doporučujeme důsledně prostudovat jeho současné funkcionality a informovat se o možnostech rozšíření systému o další funkcionality dle vaší potřeby.