Dejte si při návrhu e-shopu záležet

Dejte si při návrhu e-shopu záležet

Kvalitní elektronický obchod se dnes soustředí na 3 hlavní priority – obsah, navigaci a design. Především obsahová stránka v dnešní hyperkonkurenci nabývá na stále vyšší důležitosti a je stěžejní konkurenční výhodou každého prodejce. Kvalitním obsahem upoutáte pozornost jak vyhledávačů, které vás budou lépe hodnotit ve výsledcích vyhledávání, tak především svých zákazníků, kteří se na váš e-shop budou s chutí vracet, neboť kromě toho, že u vás nakoupí, dozví se k tomu zajímavé informace o nových trendech či událostech.

Design e-shopů ušel za posledních 20 let dlouhou cestu a výrazně se profesionalizoval. Málokdy dnes narazíte na takové e-shopy, které by byly enormně úspěšné, ale profilovaly se 10 let starým designem. Stejně tak nenajdete opravdu úspěšný e-shop, který by působil zmatečným dojmem co se týče navigace.

Jak vytvořit kvalitní e-shop

Abyste uvedli zmíněné priority do vzájemného souladu, je nutné si před samotným návrhem e-shopu odpovědět na některé otázky. Především je důležité uvědomit si, jaký sortiment svým zákazníkům nabízíte. E-shop s rychloobrátkovým zbožím, kde zákazníci touží pouze po tom rychle nakoupit a nezabývat se technickými parametry, bude koncepčně výrazně odlišný od elektronického obchodu s elektronikou, kde zákazníci před nákupem pečlivě zvažují všechny alternativy, zkoumají technické parametry a porovnávají ceny s konkurencí.

Stejně tak je nutné e-shop přizpůsobit vaší cílové skupině. Zaměřujete se na vrcholné manažery, kteří jsou rádi, že si vyčlení půlhodinu denně na nezbytné nákupy? Nebo jsou vaší cílovou skupinou ženy na mateřské, které nejsou v časovém presu a jejich oblíbenou aktivitou je surfování po internetu, sdílení informací s přáteli nebo čtení zajímavých článků o svých ratolestech nebo zajímavých aktivitách, které s nimi mohou absolvovat?

Nechte to na profících

Po zodpovězení zmíněných otázek již nic nebrání v tom, podívat se do hloubky na funkční prvky a jejich rozmístění tak, jak to bude vyhovovat právě vašim zákazníkům. Vytvoření funkčních prvků a jejich rozmístění je prací pro schopné UX designéry a tým, který má na starosti informační architekturu webu či elektronického obchodu. Když stavíte dům bez řádného projektu, hrozí, že dům brzy spadne a vaše investice se ocitnou v nenávratnu. Stejně tak je to i s e-shopy. Bez profesionálně vytvořené informační architektury budujete e-shop bez reálných základů a bez ohledu na potřeby svých zákazníků.

Informační architektura je zároveň filtračním prvkem, podle kterého rozeznáte schopné a neschopné webdesignerské společnosti. Pokud budují e-shopy takzvaně “na blind”, nečekejte od nich žádné zázraky a nejlépe se od nich distancujte. Až odfiltrujete tyto společnosti, nechte si od ostatních předvést některé z informačních architektur, které realizovali pro své zákazníky. Na nich nejlépe poznáte, zda se projektu opravdu věnují a zda při jejich návrhu uplatňují analytické i kreativní myšlení.

Podobné články