Dělejte marketing chytře s využitím Facebooku

Dělejte marketing chytře s využitím Facebooku

1527

Na váš eshop zákazník narazí ve vyhledávači nebo zbožových porovnávačích, nakoupí a zase na něj zapomene. Takový je příběh 99% internetových obchodů. Většinou totiž pro akvizici nic jiného nedělají.

V tomto článku představím trochu jiný pohled na marketing. Nazývám ho chytrým marketingem. Facebook v této strategii bude hrát roli hned několikrát a začít s touto strategií můžete hned. Nepotřebujete žádného fanouška na Facebooku ani odborné znalosti.

Analyzujte zákazníka a jeho potřeby

Ať již prodáváte krmivo pro psy nebo módu pro těhotné, musíte poznat vašeho typického zákazníka. Nejsou to jen čísla v měsíčních výkazech. Proč kupují vaše zboží? Jaké mají koníčky? Co je trápí? Většinou jsou odpovědi na tyto základní otázky z povahy vámi prodávaného zboží zřejmé. Ukážeme si to raději na příkladech a ve stručnosti.

Krmivo pro psy

Zákazník je majitelem psa. Ať již menšího pejska v bytě nebo většího plemena na zahradě. Zajímá se o jeho zdraví, výchovu a volnočasové aktivity.

  • Jaké problémy či otázky řeší?
  • Kdy začít s výcvikem?
  • Na která koupaliště v ČR můžu se psem?
  • Které jídlo nikdy nedat psovi?

Móda pro těhotné

Zákazníkem je žena, většinou prvorodička. Je na mateřské dovolené a zajímá se o všechno co má spojitost s jejím tělem, hormony a výchovou dítěte.

  • Jaké problémy či otázky řeší?
  • Jak vypadat sexy i v těhotenství?
  • Co dělat, aby mě přestaly bolet záda?
  • Jak můžu poznat pohlaví dítěte dřív než ultrazvuk?

Pro analýzu můžete skvěle využít Facebook. Je tam již skoro 4 mil. lidí a velmi rádi se s vámi podělí o své problémy a rozvinou diskuzi. Stačí se jen chytře zeptat, přihodit vhodný obrázek a příspěvek nasměřovat (pomocí reklamy) k těm správným lidem. Témata se k vám jen pohrnou.

Tvorba obsahu

Jakmile máte seznam alespoň 12 témat na následující 3 měsíce, přichází na řadu tvorba obsahu. Může se jednat o infografiku, článek, video nebo kombinaci. Můžete na určité téma napsat i třeba krátký ebook. Možnosti jsou rozmanité.

Nebojte, nečeká vás spousta hodin práce.

Obsah můžou vytvářet profesionální grafici a copywriteři. Nejčastěji se používá článek, protože jej mají rádi i vyhledávače, avšak také výborná videa mohou skvěle doplnit vaši marketingovou strategii. Článek by měl být čtivý, zábavný a pochopitelný. Měl by mít duši. Styl článku byste si měli stanovit na začátku spolupráce s copywriterem. Kvalitní copywriter vám zdarma připraví kousek článku a bude se snažit najít společnou řeč.

Umístění a distribuce

Článek tedy umístíte na váš nový firemní blog, který umístíte na subdoménu blog.vasobchod.cz a můžeme přejit k distribuci. K té využijeme znovu Facebook.

Pomocí reklamy můžete distribuovat příspěvek na zeď lidem a díky tomu získávat relevantní návštěvnost na váš blog. Platíte jen za návštěvníka, tedy za proklik. Cena za proklik je zpravidla o několik desítek % nižší než v reklamních sítí AdSense nebo Sklik. Vše však záleží na velikosti konkurence v daném segmentu trhu. Pokud bude článek opravdu hodnotný, získávat budete také organická sdílení a neplacenou návštěvnost. Další lidé se dovědí o vašem eshopu.

Finance

Z počátku to bude časově i finančně náročnější – vytvořit blog ale můžete na Wordpresu. Je potřeba jej správně propojit s obchodem, aby zákazníci věděli, co nabízíte, a v případě potřeby se na vás mohli obrátit. Vzhledem k tomu, že budete pracovat s Facebookem, důraz musíte dát také na sociální tlačítka a další technická nastavení. S tím vám však profesionálové z oboru rádi pomůžou. Řekněme, že jste kreativní nebo máte schopné zaměstnance a analýzu zákazníka a témata dáte dohromady sami. Počítat tedy budu jen s tvorbou obsahu a distribucí.

Za kvalitní článek dnes v průměru zaplatíte 800 – 2000 Kč v závislosti na jeho odbornosti, délce a ceně fotografií. Copywriter musí nastudovat jiné zdroje, aby mohl informace sepsat do úhledné formy. Nikdo učený z nebe nespadl. Psaním článků samozřejmě můžete pověřit také interního zaměstnance, ale zde bych byl opatrný.

Rozpočet na distribuci je na vás. Já bych ze začátku doporučil cca 2000 Kč na jeden článek, rozložených do několika dnů. Nedokážu vám garantovat počet návštěv, ten ovlivňuje velký počet faktorů, ale zpravidla se může jednat o 500 – 700 návštěv.

Specialista na Faceook reklamu ze začátku musí jednoznačně nastavit relevantní publikum pro distribuci obsahu. První kampaň vás tedy může stát 2500Kč. Každá další již kolem 1000 Kč.

Celkem se tedy dostáváme na částku kolem 4500 Kč týdně. Tedy 18 000 Kč měsíčně. I za skladníka zaplatíte více. To je férová investice a s minimálními starostmi. Získáte.

Přínosy

  • Obsah na vlastní doméně, který už vám nikdo nevezme a v průběhu času bude získávat na hodnotě.
  • Několik tisíc placených návštěvníků a určitě také nejméně několik stovek organicky získaných.
  • Zvyšování důvěry v internetový obchod. Profilujete se do role specialisty a zajímáte se o potřeby zákazníků. Zvyšujete tak i hodnotu celé značky.
  • Kontinuální vytváření nového obsahu mají moc rádi vyhledávače a již brzy můžou být vaše články na vysokých příčkách ve vyhledávání.
  • Získávání nových fanoušků na Facebooku, s kterými je možno dále pracovat.

Dává vám můj návrh strategie smysl? Kontaktujte mě a já vám vše pomůžu rozpohybovat.


David Lörincz
Specialista na Facebook marketing

www.shopsys.cz

info@shopsys.cz