Internetové vyhledávače II – Yandex

Internetové vyhledávače II – Yandex

V minulém díle jsme se podívali na nám známé vyhledávače Google a Seznam. Svět fulltextových vyhledávačů je ale mnohem rozmanitější. Český Seznam patří mezi 5 unikátních vyhledávačů, které dokázali Google ve světě vzdorovat a patříme tak mezi 5 zemí, kde Google nemá – zatím – majoritní podíl. Dokážete si tipnout o které země se jedná?

Pokud jste tipovali Rusko, Čínu, Japonsko a Severní Koreu, tak jste tipovali správně. Budeme si povídat o vyhledávačích Yandex (Rusko), Baidu (Čína), Naver (Severní Korea) a Yahoo s algoritmem Bingu v Japonsku. Dnes se detailněji podíváme na Yandex.

Яндекс (Yandex)

Yandex je 4 největší vyhledávač a má na ruském trhu ve vyhledávání podíl 60%. Yandex je velmi silný jak v Rusku, tak v rusky mluvících zemích nebo postsovětských republikách jako je například Ukrajina nebo Kazachstán.

Historie Yandexu

Základy Yandexu je možné vystopovat až do konce 80. let, kdy zakladatelé Arkadij Volož a Ilja Segalovič s Arkadije Borovským ve společnosti Arkadia začali vyvíjet vyhledávací algoritmy. V roce 1993 se objevil název Yandex což znamená Yet another Indexer a v roce 1997 byl spuštěn vyhledávač na doméně yandex.ru.

Hned v roce 1998 byla spuštěna kontextová reklama, která byla v roce 2000 zásadně vylepšena systémem Yandex.Direct (konkurence AdWords) a už v roce 2002 se stal Yandex výdělečným. Díky tomu už v roce  2005 otevřeli zastoupení na Ukrajině a spouští aktualizaci Poltava zaměřenou právě na uživatele na Ukrajině..

Rokem 2008 startuje období zájmu o webovou analytiku, díky tomu v roce 2011 mohli spustit Yandex metrika, konkurenci Google Analytics.

V roce  2009 Yandex přichází ze zásadním zlepšením vyhledávacích algoritmu pod názvem MatrixNet, aby v roce 2014 přišel s odvážnou změnou a to vyloučením příchozích odkazů z hodnocení stránek. V roce 2010 spouští i vyhledávání v angličtině.

Rok 2011 je důležitý z obchodního hlediska Yandex vstupuje na burzu a expanduje na zahraniční trhy, konkrétně do Turecka.

v roce 2012 spouští vlastní prohlížeč, aby byl se v roce 2015 Yandex stal plnohodnotným portálem s novinkami, e-mail (Yandex amil), analytickým nástrojem (Yandex metrika), prohlížečem (Yandex Browser), doprovodnými službami (Yandex Money, Yandex Maps, Yandex translate, Yandex Slovari) a vyhledávačem (Yandex, Yandex Video).

Seznam všech služeb Yandexu

Nemůžeme si nevšimnout, že cesta českého Seznamu a Yandexu je v mnohém podobná a možná i proto Seznam a Yandex spolupracují.

Yandex

Yandex má rozhodně solidně našlápnuto (roste o cca 30% ročně) a spekuluje se i o tom, zda po vlně akvizicí, které Yandex poslední dobou řeší bude i nějaká užší spolupráce se Seznamem.

Samozřejmě velkým problémem pro Yandex jsou sankce kvůli ruské okupaci Ukrajiny. Yandex jde ruské vládě na ruku, takže se dá očekávat že mezinárodní sankce budou mít dopad i na tento gigant a uvidíme kam se tento ruský gigant bude v dalších letech vyvíjet.