Jak na přehlednou dopravu a platbu? 10 rad jak zlepšit konverzi v...

Jak na přehlednou dopravu a platbu? 10 rad jak zlepšit konverzi v košíku.

Předchozí díl: Kvalitní nákupní košík – jak vyladit první krok?
Následuje: 11 rad pro lepší konverzi košíku a pár vánočních tipů

Všichni jsme v něm už byli, ale ne vždy dokázal podtrhnout tu pravou radost z nakupování. Někdy nás dokáže dokonce donutit zavřít vzteky prohlížeč. Řeč je o neodmyslitelném prvku každého e-shopu – o nákupním košíku. Pojďme se v dalším dílu našeho seriálu podívat, co můžete udělat pro to, aby Vám zákazníci neutíkali, ale naopak se rádi vraceli. Dnes rozebereme dopravu a platbu, nakonec přidám i pár předvánočních tipů pro spokojené zákazníky.

Tučné texty jsou body, které by měl dodržovat každý, ostatní jsou funkcionality košíku, které podporují Váš prodej. Nejsou sice nutností, ale doporučujeme s nimi pracovat.

1) Doprava a platba – v jednom kroku zjednodušuje orientaci při nákupu a snižuje počet kroků nutných k dokončení objednávky. V dnešní době se již doprava a platba rozděluje minimálně. Můžete využít možnosti dvou sloupců (např. jako kytary.cz) nebo dvě sekce pod sebou (např. jako insportline.cz a give.cz).

2) Rozřazením jednotlivých způsobů dopravy a platby do samostatných odstavců zjednodušíte nakupujícím orientaci. Například na platbu při osobním odběru a online platby, případně splátky. V dnešní době už zákazníci nakupují online pravidelně a tak si vytvořili návyky na preferované způsoby platby a dopravy, dejte jim tedy možnost rychle se v košíku orientovat.

obr1

3) Podrobné informace o dopravě – jasně uvedená cena dopravy včetně očekávaného termínu dodání, případně dalších instrukcí (např. „Vyčkejte na SMS“). Je možné řešit to i infoboxem, který se zobrazí po najetí myší (viz. bod níže).

obr2

4) Infoboxy – u platebních metod a dopravy je dobré dát nakupujícímu podrobné informace o daném způsobu platby nebo dopravy. Je to elegantní cesta, jak dostat informace ke klientům nenuceně. Kdo o ně má zájem, ten je nalezne, kdo ne, tomu nepřekáží.

obr3

5) Loga – jedná se o efektivní formu navigace. Pokud pracujete s větším počtem platebních metod, dejte nakupujícím možnost jednoduše a bez přemýšlení nalézt právě tu metodu, kterou hledá. Každý zná logo své banky nebo jiné oblíbené platební metody a nemusí číst řádek po řádku. Loga velkých institucí (například bank) také zvyšují důvěryhodnost e-shopu. Pokud máte možnost, využívejte i loga jako MasterCard SecureCode a Verified by VISA, odbourá to u nakupujících strach z platby předem.  

obr4

6) Tlačítko zpět – občas se stane, že si nakupující uvědomí, že něco nevyplnil správně, případně že by chtěl o jeden kus zboží navíc. Dejte tedy klientům možnost pohybovat se v košíku pohodlně vpřed i vzad. Zajistěte, aby se již vyplněná data ve formuláři uložila a zákazník je tak nemusel vyplňovat znovu.

7) Cena – v košíku by měla být určitě opět uvedena cena včetně dopravy, aby nakupující znal celkovou částku a o kolik se navýšila.  

obr5

8) Pokračovat – viditelné tlačítko, které naviguje k dalšímu kroku objednávky. Většinou se umisťuje doprava dolů, většina nakupujících ho tam bude hledat.

9) Platební metody – všechny metody (stejně tak způsoby dopravy) patří na jednu stránku. Nemělo by se tedy stát to, že si nakupující v kroku platby vybere platební metodu „PayU“ – což je platební brána nabízející 12 platebních metod – nikoliv platební metoda. Je to podobné jakoby si měl klient vybrat „Osobní odběr“ a nevěděl, ve kterých městech je dostupný.  

obr6

10) Upozornění – pokud nakupující například nezvolí způsob dopravy, jasně vypište, co má udělat. Košík by neměl pracovat s jedním chybovým hlášením pro všechny varianty nevyplněných a nezaškrtnutých polí. Pokud bude zákazník zmaten a nebude si vědět rady, jednoduše nenakoupí.

obr7

Tentokrát ještě přidám na závěr několik tipů, které Vaše zákazníky zaručeně potěší

Dárek – Můžeme je řadit na ty opravdové dárky (druhé kalhoty za 50%) a ty rádoby dárky (propiska s logem). Podle posledních průzkumů na opravdové dárky zákazníci opravdu slyší, pokud tedy máte možnost, nabídněte jim je. Může to být i milé překvapení v podobě drobnosti, nebo výběr už při objednávce v košíku.

Doprava zdarma – Minimálně při určité výši objednávky nebo v rámci sezónních období (například Vánoce jsou ideální) ji zvažte. Vylepšování služeb e-shopů, kdy čím dál víc platí, že služby > cena spějí k tomu, že doprava zdarma nebude v budoucnu ničím výjimečným. Minimálně pracujte s přiměřenou cenou. Doprava za 200,-Kč u normálních balíčků nedává smysl a dokáže nakupujícího během chvíle odradit od celého nákupu. Není to prostě místo, kde byste si měli vytvářet marži. Pokud si potřebujete vylepšit Vaše cash-flow, můžete dopravu zdarma nabídnout pouze těm zákazníkům, kteří Vám zaplatí předem. Celá řada zákazníků určitě zváží, zda si objednat zboží za dobírku a zaplatit za dopravu, či zda Vám raději zaplatí předem a dopravu budou mít zdarma.

Rychlé dodání – Něco co jste schopni přímo ovlivnit a to jak výběrem různých dopravců, kde není cena vyšší než u České pošty, tak především tím, jak rychle provedete expedici objednávky. Kvalitní shopy pracují s cca jedním až třemi dny od objednávky po dodání zásilky. Hledejte v procesech, jak tento čas zlepšit, a zákazníci se k Vám budou vracet. O Vánocích se nabízí i garance dodání včas, pro nakupující to bude v tomto období zcela zásadní. Pokud tedy zaručíte, že zboží objednané 19.12 dorazí do 23.12, oplatí Vám to objednávkami navíc.

V příštím dílu podrobně rozebereme krok pro zadání údajů o nakupujícím. Přidám také několik dalších tipů jak potěšit Vaše zákazníky a také pár tipů jak je naopak neodrazovat.


Další informace s tematikou online plateb najdete zde: