Jak nastartovat startup

Jak nastartovat startup

Díky informačním technologiím láká podnikání čím dál mladší lidi. Pravdou je, že podnikání nebylo nikdy snazší, zákazníci mohou být díky sociálním sítím neustále na dosah. Jaká úskalí přináší start podnikání v digitální éře, vysvětluje Tomáš Odl a Daniel Musil z agentury AITOM.

Minulý měsíc probíhal v Praze Týden podnikání, v rámci akce probíhaly přednášky a workshopy. Mimo jiné také Vysoká škola ekonomická v tomto týdnu vyhlašuje soutěž o nejlepší startup, soutěž nese název Pitchni svůj startup. V porotě zasedají zkušení manageři z funkčních startupů či agentur, kteří následně vítězům pomáhají jejich projekt rozjet. Jedním z porotců byl letos také Tomáš Odl, vedoucí vývoje v digitální agentuře AITOM.

„Velice mě překvapila úroveň projektů, které letos soutěžily,“ říká Tomáš Odl. „Očekával jsem spíše kreativní nápady, než rozjeté projekty, ale studenti měli výborně připravené prodejní strategie.  Celá řada projektů i velmi slušně fungovala.“

Právě promyšlená obchodní strategie je naprostý základ, aby startup mohl být úspěšný. Dobré nápady má totiž kdekdo, ale vynikající nápad se ještě nerovná zisk, varuje.

„Podle mých zkušeností má skutečně promyšlený a definovaný obchodní proces tak pětina firem. Stručná základní analýza může zabrat třeba jen pár hodin a stačí, abyste si v první řadě určili, zda má projekt potenciál vydělávat a jak,“ doplňuje Daniel Musil, konzultant online řešení z AITOMu.

Jak určit potenciál startupu

Je důležité si uvědomit, že nikdo neprodává všem. Váš produkt bude kupovat jen specifická skupina zákazníků. Pro začátek je zásadní zodpovědět si tyto dotazy:

  • Jaký je obchodní proces vaší firmy? Jak do něj zapadá web?
  • Jaké jsou cíle vaší firmy? Jaké jsou cíle webu?
  • Jaké konkrétní problémy řeší váš produkt zákazníkům?
  • Kdo jsou vaši zákazníci (popis person)
  • Proč nakupují právě u vás?
  • Jak se o vás dozvídají? A kde se pohybují?
  • Co vám už nyní funguje?
  • Jaký je ve vašem oboru online potenciál?

Vaše cílová skupina na internetu může čítat tisíce uživatelů, ale jen zlomek z nich navštíví váš web a skutečně nakoupí.

„Průměrný e-shop má konverzní poměr tak 1 %. Velmi záleží na tom, zda se jedná o lovebrandy nebo specifickou cílovou skupinu,“ říká Daniel Musil.

Potenciál trhu lze určit velmi snadno pomocí veřejně přístupných nástrojů.

„Například v Skliku a Google Adwords zjistíte, jak často lidé hledají klíčová slova, která souvisejí s vaší nabídkou. Stejně tak zjistíte také orientační ceny PPC. Podobné výsledky vám dá i český nástroj Collabim, který analyzuje návštěvnost z klíčových slov,“ vyjmenovává nástroje Daniel Musil. „Skvělou analýzu vám nabízí i Facebook, stačí si otevřít nastavení reklam a naklikat cílovou skupinu podle zájmů. Facebook vám spočítá, kolik lidí můžete oslovit.“

Jak nastartovat startup 2

Tato tvrdá data postačí pro výpočet potenciálu trhu. Zároveň je lze použít také jako podklad pro odhad nákladů na marketing.

Díky tvrdým datům zjistíte potenciál trhu, odhadnete návštěvnost webu, náklady a konverze. Pomocí uživatelského testování webu si následně můžete ověřit, že vaši reální zákazníci webem prochází plynule a provádí požadované konverze tak, jak jste zamýšleli.

„Testovat s uživateli doporučujeme web už od počátků vývoje. Obzvlášť pokud bude web hlavní prodejní kanál, nemůžete si dovolit, aby mátl uživatele nebo jakkoli zpochybnil jejich rozhodnutí nakoupit,“ varuje Tomáš Odl.

Uživatelské testování je poměrně nenáročné, pro jednoduché testování stačí pouze 5 testerů, pokud zapadají dobře do cílové skupiny. Manuál, jak si uživatelské testování provést sami, najdete zde.

Kolik budu vydělávat?

Pokud máte připravená data, spočítejte si obrat s ohledem na investice do reklamy.

Jak nastartovat startup 3

Spočítejte si 3 varianty – pro nejlepší, průměrnou a nejhorší variantu. Vaše výsledky pak mohou vypadat například takto:

Jak nastartovat startup 4

O agentuře AITOM

Internetová agentura AITOM vytváří pro své klienty z řad středně velkých firem weby, které plní stanovené cíle. Spolupráce s AITOMem vychází ze vstupní studie, díky které dokáže AITOM pro klienta zodpovědně navrhnout webové řešení a realisticky odhadnout náklady na dosažení požadovaných obchodních výsledků. Díky internímu oddělení internetového marketingu se dokáže postarat i o relevantní návštěvnost webu. AITOM tedy nabízí komplexní internetové řešení: vstupní studii, vývoj webu i internetový marketing.

Na českém trhu působí již deset let a za tu dobu se jejím specialistům podařilo realizovat přes pět set úspěšných projektů.

Více informací na: http://www.aitom.cz