Jak platí Češi na internetu?

Jak platí Češi na internetu?

Trendy placení na internetu zaznamenaly v poslední době výrazné změny. Kdysi absolutně dominantní dobírka začíná ztrácet na úkor jiných platebních metod, které se za poslední léta objevily a získaly si oblibu zákazníků. Tento trend je možno pozorovat v posledních dvou letech, které jsou ve znamení rozmachu výdejních míst i růstu podílu online plateb. Celkový odklon od dobírky je ale bipolární, protože na jednu stranu online platby pomáhají celý proces zjednodušovat a zrychlovat, na stranu druhou, výdejní místa jsou jakýmsi krokem zpět ke kamenným prodejnám.

Kdybychom srovnali velikost trhu e-commerce a strukturu platebních metod za zboží a služby vyšlo by nám přibližně následující:

V roce 2011 utratili Češi na internetu asi 58,5 mld korun, z toho 44 mld za zboží v e-shopech (zdroj: Heureka.cz) a 14,5 mld za nákup online služeb a nehmotného zboží – cestování, sázení, groupon vouchery, online obsah, atd. V roce 2012 to podle odhadů bylo  už 67 mld – 51 mld v e-shopech za zboží, 16 mld za služby.

Jak platí Češi na internetu-1Jak platí Češi na internetu-2

Jak ukazují grafy, největší podíl drží stále dobírka, ale její trend je jednoznačně klesající. V roce 2012 se utratilo prostřednictvím dobírky o 6% méně než v roce předcházejícím. Hlavní podíl na tom mají rozšířené sítě výdejních míst největších českých e-shopů – Mall, Alza a Kasa a taktéž outsourcovaná služba výdejních míst Uloženka.cz, která za poslední rok výrazně nabrala co na počtu odběrních míst i odbavených balíčků. Je paradoxní, že tak podporované výdejní místa jsou v konečném důsledku pro e-shopy tou nejdražší platební metodou, což ve finále vedlo k tomu, že je odběr z těchto míst většinou e-shopy zpoplatněn. Je velkou otázkou, do kdy bude cena času pro koncového uživatele nižší než kýžený pocit bezpečí při odběru na kamenné pobočce.  A taktéž, jak na tuto změnu zareagují dopravci, jejichž služby byli jednou z příčin, proč lidé volí právě tuto variantu odběru zboží.

Platebními metodami, které dále meziročně výrazně posilnily, jsou platby platebními kartami a platby rychlými bankovními převody. Stoupající podíl plateb kartami není žádnou novinkou, trend se projevuje již poslední čtyři roky. Hlavní příčinou růstu je zvyšující se počet online terminálu v e-shopech a informovanost lidí, kteří začínají chápat výhody placením kartou online – vysoká míra bezpečí a jednoduchost platby. Navzdory růstu počtu e-shopů, které platby kartou akceptují, je potenciál v tomto směru stále obrovský – platby kartou akceptuje jen asi 15% ze všech českých e-shopů. Důvodem nízkého pokrytí online terminály je nepružnost bank v segmentu SME a častokrát také vysoké pořizovací náklady.

Skokanem roku v placení na internetu jsou jednoznačně rychlé bankovní převody anebo „platební tlačítka“ největších českých bank, které zaznamenali meziroční růst 122%. Výrazně se o to zasadili zejména poskytovatelé platebních komplexních platebních řešení, kteří poskytují více platebních metod v rámci jedné implementace. Například největší společnost v tomto oboru PayU ČR poskytuje rychlé bankovní převody téměř všech velkých českých bank. To, že e-shop může jednou implementací umožnit platit rychle, pohodlně a bezpečně několika milionů klientům internetového bankovnictví českých bank je fakt, který výrazně přispěl k distribuci platebních tlačítek na českém e-commerce. A tím pádem i jejich používání nakupujícími. V průzkumech, které se realizovaly mezi uživateli českého internetu, je platba bankovním převodem vůbec nejoblíbenější platební metodou. Výrazně oblíbenější než dobírka. Rychlý bankovní převod není nic jiného než rychlejší, pohodlnější a bezpečnější typ standardního převodu. V budoucích letech proto můžeme očekávat, že tento typ platby bude nadále výrazně růst. Více informací o výhodách a fungování rychlých převodů  a platebních karet je možné najít například na stránkách klikniazaplat.cz.

Do budoucna můžeme očekávat, že pozitivní trend bude nakloněn platebním metodám, které jsou jednodušší a rychlejší. Obava o bezpečnost online transakcí bude klesat s tím, jak nakupující začnou zjišťovat, jak tyto platební metody fungují. Určitě budeme svědky toho jak se standardní e-commerce začne zčásti konvertovat do m-commerce a dalších odnoží –commerce. Platby budou tento trend následovat. Efektem bude zrychlování a zjednodušování samotného nakupování na internetu, což by se mělo pozitivně odrazit v jeho růstu a v preferencích nakupujících. No a štěstí – to bude stále přát těm připraveným.

Autor pracuje v e-commerce.


Další informace s tematikou online plateb najdete zde: