Kdy SEO nedává smysl

Kdy SEO nedává smysl

1936

Jako SEO konzultant SEO miluju a nejraději bych pomáhal všem klientům a realizoval ho na všech webech.
Ale to nejde, protože v některých případech by to postrádalo jakýkoliv smysl.
Ano, jsou případy, kdy se SEO nemá cenu ztrácet čas.

Nemáte obsah

Pokud máte web s jednotkami stránek, pak nemáte šanci přivádět konvertující návštěvnost. Na základě analýzy klíčových slov často zjistíte stovky nebo tisíce relevantních frází a ty nemáte v případě takto malého webu kam umístit. Pokud to nechcete změnit a web zásadně rozšířit, zvažte jestli SEO vůbec dává smysl. Většinou nedává.

Máte příliš unikátní produkt

Pokud prodáváte nebo poskytujete něco, co je příliš unikátní, poskytujete to pouze vy a máte unikátní název – pak SEO nepotřebujete. Po zadání tohoto unikátního názvu se každý dostane stejně k vám na web tak jako tak.

Nikoho nezajímáte

Je to smutné, ale občas je tomu tak. Nízké nebo nulové hodnoty hledanosti pro vás důležitých frází signalizují, že téma, které prezentujete, je pro lidi nezajímavé. Zvolte jinou metodu propagace než je SEO. A pak, po čase – až zvednete zájem, se k SEO vraťte.

Máte příliš silnou značku

Googlujete, luxujete, pijete Coca-Colu nebo kupujete produkty Apple? To jsou natolik silné značky, že zájemce o služby a produkty těchto značek nehledají přes non-brandové fráze (neobsahující značku), ale hledají přímo značku. Nechtějí použít nějaký vyhledávač, chtějí Google. Nechtějí pít nějakou limonádu, chtějí Coca-Colu. I v tomto případě SEO postrádá smysl.

Nemáte žádnou strategii

Kvalitně realizované SEO je o dobré přípravě. Je to jako maratón, na který nemůžete vyběhnout jen tak bez přípravy – po pár kilometrech byste zkolabovali. Musíte se připravovat, analyzovat a připravovat strategii. Základem webu úspěšného v SEO jsou hodiny, desítky hodin přípravných prací. Definice cílových skupin, persón, analýza konkurence, analýza klíčových slov, návrh informační architektury nebo tvorba drátového modelu. To všechno jsou věci, které vám spoluvytváří finální strategii. Dělat SEO bez strategie je jako střílet v lese po zajících se zavázanýma očima. Ano, někdy se vám, náhodou, může stát, že něco trefíte. Ale bude to spíš náhoda než úmysl. A o návratnosti investic si můžete nechat leda zdát.

Neměříte

Pokud někdo neměří, nemůže ani vyhodnocovat a už vůbec na základě výsledků měnit a vylaďovat web. Nedokáže ani měřit výsledky SEO. A flexibilní přizpůsobování webu a vyhodnocování chování návštěvníků je pro SEO esenciální. Pokud neměříte nebo měříte a na základě měření nechcete měnit web – nedělejte SEO. Je to ztráta času.

Nemáte čas ani peníze

SEO můžete dělat dvěma způsoby. Nemáte peníze, ale máte čas. Každý z vás se může naučit to, co jsem se naučil já za posledních 7 let své praxe. Nemám zvláštní školu, nemám zvláštní know-how. Jen jsem prostě hodně chtěl dělat SEO. Ano, bude to bolet, budete dělat chyby, ale z nich se hodně naučíte a vaše weby pak porostou a budou generovat množství relevantní návštěvnosti z přirozeného hledání.
Nebo si zaplatíte nezávislého odborníka, jako jsem já či agenturu jako je H1.cz. Bude vás to stát výrazně méně času a výrazně více peněz, ale výsledek bude v nepoměrně kratší době zhruba stejný. Jen vás to bude něco stát. Nicméně současné SEO už nemůže fungovat bez proaktivní spolupráce s klientem, tedy s vámi. Pokud vaše agentura nebo freelancer po vás nic nechce, něco bude hodně špatně.
Nejhorší kombinací je, když nemáte ani čas ani peníze. Neexistují zázračná SEO řešení za almužnu dodavateli, neexistují ani zázračné SEO nástroje, které vám jedním klikem SEO zapnou. V této situaci se SEO nevěnujte … možná se raději nevěnujte žádné formě marketingu …. a podnikání.

exit250

Ale většinou to tak není

Tyto příklady, které jsem zmínil, nejsou tak časté.
Pro většinu webů SEO stále dává smysl a smysl bude dávat.
SEO neumírá a nikdy neumře, přesněji – neumře, dokud lidé budou hledat.
A tedy bude co optimalizovat.

PAVEL UNGR, SEO konzultant, www.pavelungr.cz

Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.