Kvalitní doručení zboží je krok k věrnému zákazníkovi – průvodce výběrem přepravní...

Kvalitní doručení zboží je krok k věrnému zákazníkovi – průvodce výběrem přepravní společnosti

Doručení a převzetí zboží je pro e-shop často jediný osobní kontakt se zákazníkem, a proto je nesmírně důležitý. Zákazník často fázi doručení spojuje přímo s e-shopem, a to v dobrém i ve zlém. Správnému výběru dopravce a nastavení procesu logistiky zboží byste měli věnovat důkladnou pozornost, i když se to v první chvíli nemusí zdát tak klíčové.

Je z čeho vybírat

Dobrá zpráva pro vás je, že možností výběru přepravní společnosti je celá řada a většina z nich doručuje do druhého pracovního dne. Klasickým přepravcem je Česká pošta s širokou sítí svých poboček, na kterých je možné si zboží vyzvednou. Další přepravci konkurují velikosti České pošty doplňkovými službami a přicházejí na trh s novinkami. Patří k nim DPD, PPL, Geis, GLS, InTime, TopTrans, DHL, TNT, UPS nebo FedEx.

Pokud potřebujete doručit zásilku ještě týž den, pro vás jsou kurýrní služby typu Messenger, Sprinter, Airway nebo Mesík. Rychlost doručení se ale odráží na ceně, a tak je tato služba vhodná spíše pro e-shopy, které si potrpí na nadstandardní služby a exklusivitu.

Kam lze zásilku zaslat

Problém se zastižením zákazníka lze vyřešit volbou dopravce, který nabízí víc možností, kam si nechat zboží zaslat. Obvyklé možnosti jsou domů k zákazníkovi nebo do firmy. V poslední době zákazníci začínají využívat tzv. odběrná místa, na kterých nejsou vázáni na čas doručení.

Odběrná místa fungují například jako služby třetích stran, které se na tento způsob výdeje specializují (Uloženka, Zásilkovna) nebo dopravci spolupracují se sítí prodejen typu Mountfield nebo Žabka. Novinkou jsou potom automatická výdejní místa (InPost Poštomat).

Máte své zákazníky v zahraničí? Kvalitní přepravní společnost doručí vaše zboží i po Evropě nebo dokonce po celém světě. Doručování na Slovensko je téměř samozřejmost a někteří přepravci zde poskytují i nadstandardní služby jako v České republice.

Neomezujte zákazníka platbou

Nabídněte svým zákazníkům co nejširší možnost platby. Je zbytečné přicházet kvůli tomu o obchod, když dopravci podporují u dobírky jak platbu kartou tak i hotově.

Zamyslete se nad cenou přepravy

Porovnávat přepravce jen podle ceny může být krátkozraké. Doporučujeme zaměřit se na konečný náklad za přepravu, do kterého se promítá i ušlý zisk a zbytečně vynaložený náklad v případě nedoručené zásilky. Zákazníkova zkušenost s kvalitou doručení má pak samozřejmě vliv na vnímání vašeho e-shopu a dlouhodobě tak ovlivňuje vaše finanční výsledky. S tím úzce souvisí i měření spokojenosti vašich zákazníků. Takové měření výrazně ovlivňuje zákaznickou spokojenost a někteří přepravci ho dělají sami a ušetří vám tak tuto práci.

Jaké nadstandardy dopravci nabízejí?

Konkurenční boj mezi dopravci hraje ve váš i zákazníkův prospěch. Dopravci stále vylepšují své služby, navzájem se hlídají a dorovnávají kvalitu servisu.

Jaké nadstandardy oceníte vy:

  • vlastní místa pro osobní odběr
  • více pokusů o doručení
  • automatické pojištění zásilek
  • sledování zásilky v jednoduchém a přehledném trackingu
  • on-line potvrzení o doručení
  • integrační nástroje pro snadné přidání dopravce do vašeho systému

Jaké nadstandardy ocení vaši zákazníci:

  • odběrná místa pro osobní vyzvednutí zásilky
  • večerní doručení nebo možnost vyzvednout zásilku neomezeně i o víkendu
  • průběžné informace o zásilce v SMS/e-mailu
  • možnost změnit doručení 
  • platba za dobírku platební kartou
  • jednoduché a přehledné sledování zásilky přes aplikaci dopravce

Všechno poslat nelze

Na některé druhy zboží je třeba dojednat výjimku nebo speciálního dopravce. Zboží, které je těžké, velké, křehké nebo nějak nebezpečné je nutné dopravovat jinak, než nabízejí někteří dopravci ve svých základních službách pro e-shopy. Zpravidla se jedná o zboží nad 50 kg nebo delší než 175 cm. Pokud vlastníte e-shop s takovým typem zboží, věnujte této problematice pozornost.

Jak proces doručení funguje?

Pro vaši lepší představu uvádíme tři základní kroky, jak zpravidla zboží putuje od vás k zákazníkovi.

  1. Dopravce vyzvedne zásilku u vás v e-shopu.
  2. Přepraví zásilku na depo odesílatele, odkud je posléze přepravena noční linkou na překladiště a následně doručena na depo příjemce.
  3. Následující pracovní den po vyzvednutí zásilky kurýr vyrazí na rozvoz zásilek po svém rajónu a zásilku doručí.

Zákazníci již do tohoto procesu mohou u většiny dopravců sami aktivně vstupovat a přes aplikaci dopravců si v případě potřeby doručení měnit.

Pozor na Vánoce

Předvánoční doba je pro vás obdobím velkých obchodních příležitostí. Špatný výběr dopravce vám to ale může zkazit. Vánoce jsou pro všechny dopravce nejexponovanějším obdobím. Kombinace rapidního zvýšení zásilek, špatného stavu vozovek a vlivu počasí často způsobuje prodlužování doby doručení. Dopravci se na tuto dobu předem připravují, navyšují své kapacity, přesto se může stát, že dojde ke kritickým stavům. A právě v těchto chvílích se ukáže opravdu kvalitní dopravce, který je schopný se na tyto situace připravit a efektivně je řešit.

Myslíte zeleně?

Jsou vám blízká ekologická témata nebo podnikáte se zbožím, jehož prodeji by prospělo, kdyby váš e-shop byl vnímaný jako ekologicky šetrný? Spojte se s dopravcem, který si uvědomuje svůj vliv na životní prostředí a kompenzuje ho ekologickými aktivitami.