Lukáš Hurych: Úprava nákupního košíku zvyšuje e-shopům počet konverzí

Lukáš Hurych: Úprava nákupního košíku zvyšuje e-shopům počet konverzí

Češi se nebojí nakupovat zboží na internetu, e-shopy však stále nedokážou využívat svůj potenciál naplno. Dokazuje to studie Český košík roku, která letos otestovala 110 největších internetových obchodů v České republice. Výsledky ukazují, že tvůrci a majitelé online obchodů zapomínají na detaily, které mají ve výsledku mimořádný vliv na to, zda zákazník nákup uskuteční nebo ne.


 „Spousta internetových obchodů se vůbec nevěnuje tomu, jak vypadá jejich nákupní košík.
Přitom je to jedna z přímých cest, jak zvyšovat konverzní poměr, tedy více prodávat,“
říká Lukáš Hurych ze společnosti Twisto, který projekt vedl.


Je už v dnešní době pro české uživatele internetu online nakupování běžné?

Myslím, že ano. Pionýrské období je snad za námi, aspoň do té doby, než se objeví na internetu nějaká nová revoluce. Z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci víme, že až 97 % lidí, kteří používají internet, na něm také nakupují. Skoro 30 % zákazníků nakupuje na internetu dokonce alespoň jednou měsíčně. Lídři mezi českými internetovými obchody následují světové trendy a v podstatných věcech se nijak zvlášť neliší od toho, co můžeme vidět v zahraničí. U těch dalších je ale pořád co zlepšovat.

Proto jste se letos pustili do poměrně rozsáhlého testování českých e-shopů. Co vám na nich vadí?

Je toho víc. Často ale narážíme na poměrně těžko pochopitelnou věc, kterou reflektuje i název naší studie Český košík roku. Spousta internetových obchodů se vůbec nevěnuje tomu, jak vypadá jejich nákupní košík. Přitom je to jedna z přímých cest, jak efektivně zvyšovat konverzní poměr, tedy více prodávat. Z našich výzkumů vyplývá, že až 70 % zákazníků nákup v košíku nedokončí. To je přeci ohromný potenciál. Zájmem každého e-shopu by mělo být snažit se toto číslo minimalizovat.

Jak by měl takový ideální nákupní košík tedy vypadat?

Je to ve skutečnosti docela jednoduché. Zákazník musí mít v průběhu procházení košíkem maximální pocit bezpečí, pohyb mezi jednotlivými okny košíku musí být rychlý a přehledný. Zároveň nesmí mít pocit, že se z něj snažíte vymámit veškeré osobní údaje. Trendem v zahraničí, který se prosazuje i u nás, je také výrazné zjednodušování samotné platební metody prostřednictvím online peněženek, platby jedním klikem nebo metoda odložené splatnosti. Podobné řešení nabízíme s Twisto i v České republice.

Český košík roku tedy zkoumal nákupní proces u českých eshopů?

Ano, ale nejen to. Kromě košíku jsme testovali rychlost a jednoduchost nakupování, přehlednost a nabídku možností dopravy a plateb, rychlost zákaznického servisu nebo nabídku doplňkových služeb. E-shopy jsme hodnotili na vzorku osmi lidí, kteří reprezentovali různé sociodemografické skupiny. Posadili jsme je před počítač a sledovali, jak se poperou se zadanými nákupy. Během dvou měsíců jsme realizovali 900 uživatelských testů a hodnotili téměř 200 kritérií. Nejlepší internetové obchody získaly ocenění, kompletní výsledky Českého košíku roku včetně celé studie jsou volně dostupné na webu www.ceskykosikroku.cz. S tím množstvím dat, která jsme sebrali, mám skoro pocit, že pro majitele e-shopů by to měla být povinná četba.

Co dalšího jste v rámci projektu o českých e-shopech zjistili?

To vám prozradíme v sérii článků, který pro BusinessPRO připravujeme. Cílem není nikoho zesměšňovat, ale spíše ukázat na to, co by e-shopy mohly dělat jinak a hlavně jak zvýšit počet objednávek. O to nám jde totiž v Twistu především, takže s e-shopy jsme na jedné lodi.