Modernizace e-shopu: Pouze grafika nestačí

Modernizace e-shopu: Pouze grafika nestačí

Nudí vás už vizuální zpracování vašeho e-shopu? Chtělo by to oživit, zmodernizovat? Pak určitě zvažujete poptávku grafických služeb. Mé doporučení? Nedělejte to.

Přinejlepším se vám totiž ozve spousta grafiků s různými cenovými nabídkami. S jedním se domluvíte, nadiktujete mu, jak to má vypadat, grafik vám web předělá a hotovo. E-shop vypadá krásně, nově, svěže. A je úplně nefunkční. V tomto článku se dočtete, jak správně poptávat redesign, na co se při projektu soustředit, a kolik dalších aspektů kromě grafiky byste měli podchytit.

Čím začít?

Jednoduše otázkou: „Proč?“

Slyšeli jste někdy o teorii zlatého kruhu? Zlatý kruh je odpovědí na otázku: Proč ostatní projekty fungují , ale ten můj ne? Podstatou je správně se při plánování projektu ptát. Neptejte se co můžete svým zákazníkům nabídnout, ani jak to udělat. Ptejte se: Proč to dělám? Výzkumy ukazují, že lidé nejlépe reagují na podněty cílené na jejich instinkt, emoce a hodnoty. Takže proč jim nabízíte svůj produkt pro ně bude mnohem důležitější než to, že prodáváte právě tento typ produktu.

To samé pak platí i při plánování redesignu: proč ho plánujete? Pokud se vám zdá, že stránka je jednoduše „stará“ nebo „okoukaná“, doporučuji se ještě zamyslet. Naopak, mezi ty správné podněty patří argumenty jako: „Potřeby naší cílové skupiny se změnily, měli bychom reagovat.“ nebo „Zákazník tráví na webu mnoho času hledáním produktu, web je tedy nepřehledný.“ V takových případech je čas se připravit a oslovit ty správné lidi.

Rychlá a levná spolupráce? Raději ne.

Při poptávce ale buďte pozorní. Mějte na paměti, že ten, kdo bude dělat redesign vašeho e-shopu, by měl před začátkem projektu pochopit dvě věci:

1.  V čem spočívá váš byznys.
Tedy kdo jste, co děláte, jaké problémy pomáháte řešit svým zákazníkům a podobně.

2.  Jaké jsou potřeby vaší cílové skupiny.
Tedy proč by jim měl produkt pomoci a jak naplní jejich očekávání a potřebu.

Bez těchto informací by se váš nový web tvořil naslepo. A šance, že budete mít s takovým e-shopem úspěch, je spíše mizivá. Proto dávejte při poptávání redesignu pozor na to, jestli na vás grafik okamžitě vysype cenovou nabídku. Pokud se tak stane, utíkejte. Bez minimálně jednoho osobního setkání, kde byste tomuto člověku předali alespoň základní informace o vás a Vašem podnikání, vám totiž místo efektivního redesignu předvede spíše ruskou ruletu.

Na kráse nezáleží!

Ano, hlavní stránka Vašeho e-shopu bude ta, kterou zákazník uvidí jako první. Ano, její vizuální zpracování je jistě důležité. Ano, grafika by se zde neměla podceňovat. Stává se ale příliš často, že majitel e-shopu dává vizuálu vyšší prioritu než přehlednosti obchodu. A pokud se v takovém duchu nese i redesign, se zisky se můžete rovnou rozloučit.

Grafické zpracování e-shopu by mělo být v ideálním případě podstatnou součástí celkového plánu, ne jeho hlavním smyslem. Chápu, že vidíte redesign webu jako investici a že potřebujete vidět i její návrat. Ale přeceňování grafiky na úkor funkčnosti by způsobilo přesný opak.

Co je tedy pro kvalitní redesign nezbytné?

Strategie

V pozadí každého kvalitního e-shopu je propracovaná strategie. O co jde? Strategie je výsledkem spousty otázek, na které jste našli odpovědi. Kdo je klient? Co dělá? Kdo jsou jeho zákazníci a proč by měli chtít to, co nabízí? Strategie zahrnuje analýzu konkurenčních e-shopů, klíčových slov a dotazníků, ale i tvorbu person (archetypální zákazník) a scénářů uživatelů.

Dobrý tým profesionálů vám strategii vypracuje. Ta vám pak poslouží jako mapa: kamkoliv se pohnete, bude vás vést.

UX

O User Experience jste už jistě slyšeli. V e-commerce je to často skloňovaný pojem a při redesignu je nesmírně důležitý. Zahrnuje výzkum lidského chování, sledování vlastností a preferencí zákazníka. Na tomto výzkumu se pak zakládá samotný design webových stránek a celková struktura e-shopu.

Součástí UX je třeba průzkum toho, jak uživatel chápe klientův produkt, jaký význam má nebo by mohl tento produkt mít v jeho životě. Podobně se UX zabývá otázkami jako „V jaké osobní/rodinné/pracovní situaci se uživatel nachází?“, „Jaké má uživatel hodnoty?“ a podobně.

Na základě těchto informací se pak vytváří celková architektura webu, wireframy, a nakonec testovací verze. UX je tedy základní platformou, na které je dobré web postavit. Je to centrum důležitých informací, bez kterých Váš e-shop návštěvníka nezaujme. Proto určitě doporučuji přidat k pracovnímu týmu i šikovného UX designera.

Jednotný vizuální styl alias „grafika“

A tady konečně přichází na scénu grafik.
Důležitý význam grafického zpracování nového e-shopu jste jistě pochopili už dávno. Ostatně, proto jste se chystali poptávat právě grafické služby. Správně se domníváte, že vizuál vašeho e-shopu bude to první, na co návštěvník vašeho webu narazí. A že je to tedy vynikajícím strategickým prvkem celého projektu.

Čím ale v grafice začít? Rozhodně jednotným vizuálním stylem (JVS). Aby byl Váš e-shop vizuálně kompaktní, je nutné vytvořit a zakotvit určitá pravidla tvorby grafiky. A to je úkolem JVS, ve kterém najdete shrnutí veškeré vizuální prezentace nového e-shopu. Od loga přes web až po tiskoviny.

Proto rozhodně doporučuji najít grafika s arzenálem zkušeností i kreativity, který pro Váš e-shop vytvoří manuál JVS. Pamatujte ale, že grafika je jenom jednou z podmnožin celého redesignu, nikoli jeho hlavní náplní.

Obsah

Nejenom obsah, kvalitní obsah! Ať už se jedná o popisky k vašim produktům nebo o automatizované maily, texty na vašem e-shopu musí být tip-top. Dobrý text informuje, skvělý text prodává! Proto se určitě poohlédněte po copywriterovi, který se o kvalitu vašeho obsahu postará.

Neméně důležitým prvkem textů je jejich optimalizace pro vyhledávače (SEO). Nač by vám totiž byl perfektní text, když ho zákazník na webu vůbec nenajde? Při redesignu se navíc může stát, že podstránky vašeho obchodu ztratí první místa ve vyhledávačích právě kvůli zanedbání SEO. Profesionální SEO specialista ale zajistí, že se Vám to nestane.

Marketing

Mnoho podnikatelů v oblasti e-commerce se domnívá, že největším spouštěčem konverze bude právě launch jejich e-shopu. Tak to ale bohužel není, protože jednorázové spuštění e-shopu nepřinese dlouhodobou úspěšnost ani zisk. Tento úkol patří marketingu.

Většina majitelů e-shopů se obává investice do marketingových aktivit kvůli nejisté návratnosti. To je jistě pochopitelné, ale pro rozvoj byznysu rozhodně nepříznivé. Marketing je totiž ve všech svých podobách hybnou silou každého obchodu. V případě e-commerce má obrovský význam implementace internetového marketingu (e-mail marketing, sociální sítě apod.)

Závěrem

Přerod starého e-shopu na novou a výkonnější verzi s sebou nese kvantum faktorů, jenž je potřeba správným způsobem pojmout a vyřešit. Jedním z nich je i to, jestli si na redesign e-shopu povoláte grafika, nebo se do toho pustíte komplexněji. Pokud ale toužíte vytvořit dynamický a hlavně úspěšný internetový obchod, určitě si vyberte druhou možnost. Vrátí se Vám to mnohonásobně zpátky.

Podobné články