Najde váš zákazník to, co hledá?

Najde váš zákazník to, co hledá?

Požádal jsem o rozhovor Dušana Janovského, odborníka na problematiku vyhledávačů a vyhledávání. Rozhovorem chci zároveň uvést seriál videí „Úvod do vyhledávání“, který Dušan vytvořil již dříve, ale je dosud velmi aktuální. Možná více, než si mnozí připouští. Tak vzhůru do světa vyhledávačů!

První video můžete shlédnout zde.

Proč je dobré proniknout do tajů vyhledávání?

  • Je pro běžného provozovatele eshopu důležité být v obraze, jak fungují vyhledávače? A proč?

Pro běžného provozovatele eshopu je důležité, aby mu fungovalo vyhledávání v jeho vlastním shopu. Jak fungují globální vyhledávače typu Google nebo Seznam, vědět úplně nemusí. U nich z hlediska eshopů platí pouze to, co platí pro ostatní stránky: tvořit dobrý obsah.

  • Jak konkrétně může eshopařům znalost procesu vyhledávání pomoci?

Pomůže jim uvědomit si, že mají blbě udělané vyhledávání v shopu.
Pokud mají malý obchod, nad kterým se nevyplatí vyvíjet vyhledávání, tak je to pro ně asi zbytečné, ale od středních po velké obchody už se dá předpokládat, že uživatelé budou chtít vyhledávat zadáním dotazu.
Mám rád to překvapivé poznání provozovatelů obchodů, když poprvé nahlédnou do logu a zjistí, co uživatelé na jejich shopu vlastně hledají nebo jaká slova k tomu používají. A když si pak zkusí, co nacházejí, nebo spíše že nenacházejí. Vlezte si namátkově do pěti eshopů a zkuste jejich vlastním vyhledáváním najít kontakt, poštovné, obchodní podmínky, reklamaci. Teď jsem si to sám zkusil a jenom jeden z nich (krasa.cz) mě správně odkázal na kontakty nebo reklamační podmínky. Ve zbytku případů jsem na dotaz „reklamace“ nenašel nic, pouze v jednom dalším případě mi byly nabídnuty béžové jemné sandály II. jakost. Ale ani hledání v produktech není nic moc. Skloňovat dotaz to většinou neumí a o překlepech nebo synonymech se tomu může jenom zdát.

  • A naopak, čím si můžeme uškodit neznalostí?

To je stejná otázka, ale teď to zkusím vztáhnout na obecné vyhledávače typu Google nebo Seznam. Provozovatelé shopů by si hlavně měli uvědomit, že způsob, kterým stránky typicky vytvářejí, je z pohledu vyhledávačů bezmála spamová činnost. Běžný shop funguje tak, že vezme kompletní sortiment od dodavatelů včetně fotek a textů a vygeneruje z toho nějaké stránky. Na stránce je fotka od výrobce, název od výrobce, popisek od výrobce, objednací tlačítko, formulář na recenze, které tam nikdo nikdy nevloží, cena a dlouhatánské menu s odkazy na další sekce.
A teď si představte chudáka vyhledávacího robota, jak tam vleze, přečte si pár stránek a pomyslí si „ach jo, další dvouset tisíctá stránka s úplně stejnými údaji“. Jeho další otázka samozřejmě je „co se stane, když tuhle pitomost nezaindexuji?“ A hned si odpoví „nestane se nic, protože už jich tam mám dvěstě tisíc stejných“. Takže to rozhodování robota může být podobné jako v případě penalizace spamu.
Osobně můžu říct, že provozovatelů spamových linkfarem, přestože je považuji za vykuky, si aspoň trochu profesně vážím, protože s nimi lze intelektuálně soupeřit v maskování a následném odhalování spamu.
Oproti tomu u běžných eshopů žádnou zásadní intelektuální činnost nevidím. Jasně, když mají něco unikátního nebo umí dovézt něco, co jiní nemají, tak to je super. Ale pokud jenom přeprodávají to, co mají v tisících jiných shopů, tak co s nimi?

Když tohle někomu říkám, typicky zaznamenávám dvě reakce. Buďto, že proč je tedy někdo první. Odpověď je, že někdo první být musí a ta Alza, Mall a další mají přeci jen reputaci díky odkazům, historii a dalším signálům. Druhá námitka je, že to přece nejde, psát popisky k tisícům výrobků z katalogů. Na to se dá říct jen to, že když nebudou psát vlastní popisky nebo publikovat unikátní fotografie nebo přinášet jinou evidentní hodnotu, tak není žádný důvod, aby existovaly. Navíc nevím, proč by nešlo sednout na zadek a napsat pro tisíc hlavních výrobků tisíc unikátních popisků. Třeba se tak dostane na internet nějaká zásadní informace, kterou lidé hledají.

  • Jak proniknout do tajů vyhledávání – samostudium či odborné agentury?

Žádné zásadní taje vyhledávání nejsou. Jasně, nevěříte mi, protože v tom oboru pracuji a mám tendenci složitost podceňovat. Ale na všechno lze přijít selským rozumem. Ani samostudium ani agentury nepřinesou potřebný výsledek. Doporučuji spíše metodu „samopráce“. Stačí si sednout k logu vyhledávacích dotazů a začít přemýšlet, jak by bylo možno komponenty upravit tak, aby lidé našli, co hledají. Prostě dělat to, co je potřeba pro uživatele. Nestudovat to, dělat to.

Pokud jde o agenturu na SEO, tak jediný smysl agentura může mít, pokud si sedne s notebookem k vám do kanceláře a napíše za vás ty popisky.
Nechá si ukázat vybalené výrobky, poslechne si zkušenosti, zkontroluje reklamace (aby věděla, co se rozbíjí), podívá se na fóra, co se o výrobku píše, vyzkouší, napíše, vyfotí proces balení a posílání, vysvětlí výhody, který váš shop má oproti jiným. Zavolá nedávnému zákazníkovi a zeptá se na zkušenost a na stránky je napíše. To má smysl, všechno ostatní jsou vyhozené peníze. Jenomže když se to takhle jednoduše shrne, tak už je asi jasné, že to může dělat každý sám a udělá to lépe než nějaká agentura.

  • Jaký je Váš „zlatý“ tip, co určitě nepodcenit?

Že lidé můžou říkat výrobkům úplně jinak než výrobci.