Nejčastější chyby českých e-shopů

Nejčastější chyby českých e-shopů

Na českém trhu se v současnosti snaží prorazit přes 20 000 e-shopů, nicméně jen některé jsou opravdu úspěšné. Co stojí za úspěchem těchto e-shopů a jaké jsou naopak nejčastější chyby, kterých se e-shopy dopouštějí, se pokusí objasnit Martin Predný, spolumajitel agentury Shockworks.

Co je základním faktorem, který rozděluje e-shopy na úspěšné a neúspěšné?

Základními faktory jsou koncepce a usilovná práce. Doba, kdy podnikatelům na internetu stačilo sáhnout pro šablonovité řešení, nasypat do něj zboží a jen čekat, až se objednávky pohrnou, je dávno pryč. Dnes je nejdůležitější najít si svou cestu k zákazníkům a té se následně pevně držet. První chybou tedy bývá především absence marketingové strategie, která by vybrala konkurenční výhody, či chcete-li důvody k nákupu zákazníků, a která by také následně položila základy marketingové koncepce, jenž musí být dodržována ve všech směrech.

Jaké další chyby se u českých e-shopů objevují?

Jak již bylo zmíněno, jedná se právě o dodržování marketingové strategie ve všech směrech. Spousta českých e-shopů například neinvestuje do kvalitního vizuálního stylu, pomocí kterého by se mohly vizuálně odlišit od svých konkurentů. Vizuální styl není jen logo, ale prostupuje prakticky do všech aspektů podnikání – od vodoznaku přes fotografie produktů až po vydané faktury. Pokud zákazník dokáže značku obchodu identifikovat podle barvy, stylu písma či maskota, výrazně se zvyšuje šance, že si při dalším nákupu vzpomene na konkrétní e-shop. Jde o základní principy maloobchodního podnikání, které platily odedávna a promítají se i do podnikání na internetu.

Nejčastější chyby českých e-shopů-2

Narážíte na srovnávání e-shopů a kamenných obchodů. Jak se do úspěšnosti e-shopů promítá vlastní kamenná pobočka?

Vlastní kamenná pobočka má na úspěšnost e-shopů jistě svůj vliv. Zákaznící vědí, že se např. v případě reklamace mají kam obrátit, což v nich budí vyšší důvěryhodnost. Je ale důležité si uvědomit, že neexistuje čistě „online svět“ a „offline svět“, nýbrž existují jedni zákazníci a jedni prodejci. Cesta zákazníka k prodejci může být různá, tím pádem je vhodné hledat synergii mezi jak kamennou prodejnou, tak internetovým obchodem. I proto je důležitá marketingová strategie i jednotný vizuální styl. Zákazník totiž musí vědět, že ať zvolí jakoukoliv cestu ke svému obchodníkovi, dostane se mu stejného standardu zboží a služeb.

Čistě internetové podnikání je ale výrazně levnější než kamenná pobočka. Internetový obchod může mít každý již za pár korun měsíčně.

To je pravda, ale kolik peněz přinese takové levné řešení zpět? Ze zkušeností můžu říct, že ne příliš moc. Na druhou stranu tato levná řešení nezavrhuji – pokud jste podnikavá maminka na mateřské dovolené či student a objevíte unikátní produkty, jistě na takovéto platformě fungovat nějakou chvíli můžete. V určitém bodě ovšem musí přijít rozhodnutí, zda se má z přivýdělku stát opravdové podnikání a tomu uzpůsobit svůj internetový obchod. Šablony jsou levné, ale nenabízí tolik možností k trvalému růstu.

Tím pádem se ale ztrácí hlavní výhoda internetového obchodu – cena.

Nikoliv. Postavit úspěšný e-shop je otázkou cca 200 000 Kč, ale otevřít a zařídit kamennou prodejnu je finančně výrazně náročnější. Kdyby bylo vše opravdu tak snadné a stačilo by platit 200 Kč měsíčně a jen přijímat objednávky, podnikal by přece každý. Na druhou stranu, jen na míru šitým e-shopovým řešením to nekončí. Můžete mít sebelepší e-shop, ale pokud se o něj nebudete náležitě starat, nemusí být úspěšný.

Co myslíte tou starostí o vytvořený e-shop?

Nejde jen o aktualizaci produktů, ale i o práci s obsahem jako takovým. Je třeba psát články, recenze produktů či budovat komunitu zákazníků prostřednictvím sociálních sítí. Neméně důležité je starat se o stávající zákazníky, připomínat se e-mailem či jim poslat slevový poukaz. Zákazníci tento servis oceňují a vracejí se k dalším nákupům. Udržet stávajícího zákazníka je zhruba desetkrát levnější než stále získávat nové.

 

Nejčastější chyby českých e-shopů-3

Napadají vás ještě nějaká doporučení pro majitele e-shopů?

Rozhodně je důležité se marketingu věnovat, ať již sami nebo prostřednictvím agentury a právě s tímhle našim klientům pomáháme v Shockworks. Na peníze investované do jakékoliv formy marketingu, ať jde o vytváření e-shopu na míru či reklamu na billboardu, je třeba se dívat jako na investici, která má svou návratnost a nikoli jako na vyhozené peníze. Chytře vymyšlená marketingová aktivita se na celkovém úspěchu podnikání vždy podepíše.

 

Děkuji za rozhovor

Shockworks je marketingová agentura s osmi lety zkušeností specializující se na podporu maloobchodníků. Pro své klienty vytváří marketingové strategie, vizuální styly a individuální e-shopy. Filozofií společnosti je dlouhodobá spolupráce, díky které se jí daří dlouhodobě rozvíjet podnikání jejích klientů.