Outsourcing – jak se nespálit při výběru toho pravého specialisty

Outsourcing – jak se nespálit při výběru toho pravého specialisty

Business and management strategy concept with flat icons

Zaměstnávat člověka na HPP je někdy zbytečné. Nejen že jeho produktivita časem klesá, musíte se také smířit s nemalými fixními náklady. Na jednorázový úkol nebo pravidelnou spolupráci o nižším objemu je mnohem výhodnější otevřít svou náruč externím pracovníkům – freelancerům, neboli profesionálům na volné noze. Své úkoly jsou totiž zvyklí zvládat s plným nasazením, v co nejvyšší možné kvalitě.

Jak získat pro firmu špičkového specialistu téměř bez námahy? Odpověď je jednoduchá – správně outsourcovat na těch správných místech.

Kvalitní “volnonožec” je opravdový poklad, zejména při dlouhodobější spolupráci. Zná již podhoubí a poměry ve firmě, je dostatečně seznámen s corporate identity a nevyžaduje pravidelný přísun financí z firemního účtu jen tak, za zásluhy.

Jak ale dobrého freelancera přilákat a následně získat na svou stranu? Stačí se držet osvědčeného postupu.

Nabídka práce (zadání)

Outsourcing vždy začíná poptávkou služeb, a v dnešním světě internetu není nic jednoduššího, než se po čerstvé pracovní síle poohlédnout právě tam. Nebuďte ale krátkozrací. Otevřít Google a na první inzertní server napsat holou poptávku typu “Hledám dobrého grafika” není to pravé ořechové.

Pokud jste se již v praxi setkali s výrazem “brief”, pak patrně už víte, která bije. pokud ne, vězte, že nejde o nic jiného, než o co nejšikovnější konkretizaci daného požadavku. Rozhodně není třeba vypisovat podrobné zadání na deset normostran, ani se zabývat nedůležitými detaily.

Jak co nejlépe zadat poptávku?

  • jasně a stručně napište, co potřebujete
  • pokud máte již něco v ruce (grafiku, vybranou šablonu webu), připište to do poptávky
  • nastiňte, v jakém oboru podnikáte (vyhnete se tak lidem, specializujícím se na úzké odvětví)
  • pokud požadujete reference, řekněte si o ně
  • uveďte vaše finanční možnosti
  • přidejte přibližný deadline

Pokud dodržíte tato doporučení, je pravděpodobné, že se uchazeči o zakázku do jisté míry vyselektují sami a napíší jen ti, kteří jsou kvalifikovaní a budou se vám tzv. “hodit do krámu”.

Tento bod rozhodně nedoporučujeme přeskakovat. Pokud tak uděláte, nevyhnete se v budoucnu prázdnému dopisování si s několika desítkami nažhavených freelancerů najednou. Z plnící se schránky vám půjde akorát tak hlava kolem a finalizace projektu se bude vzdalovat.

Vyberte toho pravého

Freelanceři velmi aktivně sledují poptávky po zakázkách a tak se nedivte, když vám začnou chodit jejich odpovědi už několik minut po spuštění inzerátu. Pro vás je to jen dobře, s výběrovým řízením můžete začít během několika málo hodin.

Podle jakých kritérií vybírat kandidáty?

První dojem

Nemusíte na něj dát, ale podvědomě obrázek o člověku začnete dělat již po prvním řádku odpovědi. Jelikož je vaším cílem vybrat co nejkvalitnější pracovní sílu, vyhněte se “kopírovačům”, kteří okatě odpovídají na desítky nabídek stejným, předdefinovaným mailem. Je dosti pravděpodobné, že by podobně dopadla i vámi zadaná práce.

Reference

Dobré reference slouží k potvrzení dobrého obrazu a výjimečnosti jejich majitele. Pokud u někoho v sekci “doporučení” objevíte jednu nadnárodní společnost vedle druhé

Cena

Rozpočet doporučujeme nastavit si ještě před zadáním poptávky. Na cenovou nabídku je třeba podívat se z odstupem, nejlépe v kontextu ostatních informací, které jsou o daném uchazeči k dispozici – referencemi, zkušenostmi v oboru, osobitým stylem, atd.

Při výběru vhodného profesionála si všímejte detailů a ty, kteří svým profilem nebo jednáním nezapadají do vaší představy, jednoduše vyřazujte. Není třeba se krkolomně hádat o podmínkách spolupráce s jedním, když za ním čeká několik dalších, přístupnějších.

Spolupracujte zkrátka s těmi, kteří chtějí spolupracovat s vámi.

Kde hledat profesionála?

Zapomněli jsme zodpovědět už jen jednu otázku – kde přesně poptávku zadat?

Na internetu po malém průzkumu naleznete nespočet poptávkových portálů, mezi nimiž jednoznačně vyčnívá Easytask.

Ač se to tak na první pohled jevit nemusí, jedná se o ryze český poptávkový server, na kterém se to kvalitními freelancery jen hemží. Přehledné prostředí přímo vybízí k zadání poptávky, rozdělení do kategorií zajišťuje skvělé zacílení. Díky možnostem hodnocení a komentářů ostatních uživatelů se vaše cesta ke kvalitnímu profesionálovi ještě zkrátí.

Vybírat můžete napříč obory. Pro svou poptávku si tam den co den chodí zkušení grafici, opravdu pracující programátoři nebo copywriteři s fantazií.

A koho hledáte vy?

button