Platební metody na českých e-shopech. Kterou si vybrat?

Platební metody na českých e-shopech. Kterou si vybrat?

V současné době se na českém trhu objevuje celá řada platebních metod, které lze využít pro placení na internetu. Jejich počet již čítá desítky a nové metody neustále přibývají.

I když se stále nejčastěji využívá dobírka, při které zákazník platí za zboží, až při jeho převzetí, dobírka začíná v posledních letech průběžně ustupovat. Začínají se postupně více prosazovat jiné, především elektronické platební metody, které jsou běžné v zahraničí a v případě kterých zákazník platí za zboží nebo služby již v okamžiku nákupu na internetu. Zákazníkovi tyto metody nabízí bezpečný, jednoduchý a rychlý způsob placení a vyšší komfort. Provozovatel e-shopu ocení především možnost okamžité expedice a realizace objednávky a nižší riziko, že zákazník objednávku nepřevezme a platbu nezrealizuje.

Detaily o tom, jak platí Češi na internetu, naleznete zde:

Porovnání platebních metod_e-shopy

Základní přehled platebních metod pro e-shopy

Níže naleznete základní přehled platebních metod z pohledu okamžiku, kdy dochází k placení zboží nebo služby ze strany zákazníka. Přehled si nebere za cíl obsáhnout všechny metody dostupné na českém trhu, ale zaměřit se na ty nejvýznamnější a nejznámější.

Platba při převzetí zboží

  • Platba na dobírku: hotovost; karta
  • Platba na výdejním místě: hotovost; karta

Platba předem

  • Hotovostní platby: platba superCASH na terminálech Sazky a České pošty; platba poštovní poukázkou
  • Platby prostřednictvím bankovního převodu: běžný příkaz k úhradě z bankovního účtu; rychlé platební tlačítko; QR platba; eSloženka
  • Karetní platební brána: debetní karta; kreditní karta
  • Platba prostřednictvím mobilního operátora: Premium SMS; M-Peněženka/M-platba
  • Platba elektronickou peněženkou: Mobito; PaySec; PayPal; Mastercard Mobile
  • Platba prostřednictvím agregátorů plateb/platební brány: PayU; GPE;GoPay;AGMO

Srovnání vybraných metod

Jednotlivé metody představují ovšem pro e-shop různou míru náročnosti na integraci, administrativní náročnost, uživatelskou zkušenost a přívětivost, zabezpečení a v neposlední řadě náklady. Také ne všechny jsou vhodné pro příjem plateb v běžném e-shopu (např. premium SMS není vhodné pro příjem plateb za zboží, ale je pro placení za služby na internetu nebo mobilní obsah).

Pojďme se na tyto aspekty podívat blíže – detailní tabulka platebních metod.

Závěr a doporučení

Jak je vidět z přehledu vybraných metod, tak nabídka platebních možností je dnes na českém internetu skutečně bohatá.

Začínajícím e-shopům s malým portfoliem nabízeného zboží bychom doporučovali zaměřit se na platební metody nevyžadující integraci a formální smluvní vztahy s poskytovatelem platebního systému. Výhodou tohoto přístupu je minimalizace nákladů, relativně rychlá implementace a pokrytí více než 60 procent zákaznické báze[1]. Nevýhodou je nutnost manuálního párování plateb s objednávkami.

Etablovaným e-shopům a e-shopům s širokým portfoliem nabízeného zboží doporučujeme spíš než implementaci mixu vybraných platebních metod využít služeb některého z integrátorů platebních metod působících na českém trhu jako je například PayU. Výhodou tohoto přístupu je nabídnutí velkého množství platebních metod, jednotná technická integrace, jednotná smluvní dokumentace, jednotná správa plateb.

Podobné články