Přehled internetových vyhledávačů

Přehled internetových vyhledávačů

4120

Většinou na českém internetu vyhledáváme pouze pomocí vyhledávače Google nebo Seznam. Svět internetových vyhledávačů je ale mnohem rozmanitější a zajímavější. Pojďme se na jednotlivé vyhledávače podívat detailněji.

Co je to vyhledávač

Anglická Wikipedie nám napovídá, že se jedná o „software system that is designed to search for information on the World Wide Web“. Tedy jakýkoliv program, který umí hledat na internetu. Takže to neplatí pouze na vyhledávače typu Seznam.cz nebo Google , ale i pro YouTube, Facebook, Twitter nebo české katalogy Firmy.cz a Najisto.cz a mnohé další.

Předchůdci Google

Ačkoliv je Google rozhodně největší, není to rozhodně nejstarší. Jeho start v roce 1996 jako vědecký projekt pánů Pagea a Brina byl až po několika úspěšných projektech internetových vyhledávačů ať už budeme zmiňovat Altavistu z ledna 1994 nebo Yahoo z dubna 1994.

Většina těchto pravyhledávačů už ale neexistuje, přiznejme si, že už nikdo z nás nezná jména jako je Excite, Lycos, Infoseek, Hotbot nebo Ask,

Google

Původně se Google jmenoval BackRub, ale v roce 1997 ho autoři přejmenovali na Google, hříčka se slovem „googol“, matematickým výrazem pro číslo znázorněné číslicí 1 a 100 nulami. Tento výraz odráží jejich cíl uspořádat zdánlivě nekonečné množství informací na webu. Už v roce 1998 byl Google zařazen mezi 100 nejprospěšnějších webů na světě a v roce 2000 už spouští 10 jazykových verzí.

Poté už Google nelze zastavit, spouští AdWords, vyhledávání v obrázcích, zprývy Google nebo nákupy Google (původně pod názvem Froogle). V roce 2005 Google spouští personalizované vyhledávání a Google mapy, a kupuje Urchin, ze kterého se stávají tolik oblíbené Google Analytics. A toto strhující tempo můžeme vidět až do dnešního dne.

Google měl v roce 2010 zisk 29,3 miliard amerických dollarů. Ačkoliv je nejznámější jako vyhledávač, 97% jeho zisků plyne z reklamy.

Pouze v 5 zemích na celém světě nemá Google jendoznačně majoritní podíl. A jednou z těch zemí byla i Česká republika.

Seznam.cz

Je překvapující, že i český Seznam.cz startoval v roce 1996. Ovšem tenkrát byl pouhým katalogem internetových stránek. V roce 1997 ale spustili první české fulltextové vyhledávání, které mělo tehdy v indexu nevídaných 1,2 miliónů stránek. Ale zatím vyhledával vždy pomocí jiných technologií jako Empyreum, Google, poté Jyxo, až nakonec dospěl k rozhodnutí, že ho externí dodavatelé příliš technologicky omezují. Proto Seznam.cz spustil 15. března vlastní vyhledávání. Začala tak dlouhá cesta vyvíjení produktu, který stále čelí konkurenci i na globální úrovni.

Situace se mu řádně zkomplikovala vstupem Google na český trh v roce 2006, od té doby Seznam v souboji s tímto gigantem stále ztrácí a k dnešnímu dni podle neoficiálních čísel už Seznam ve vyhledávání ztratil majoritní podíl.

O dalších vyhledávačích, které v Česku moc neznáme si povíme zase příště.