Průvodce výběrem mobilního řešení pro Váš web

Průvodce výběrem mobilního řešení pro Váš web

Tip: Přehled dodavatelů řešení pro Váš mobilní web

Průvodce výběrem mobilního řešení pro Váš web

Internet v mobilu je dnes již samozřejmostí, pro mnoho firem však stále není samozřejmá optimalizace vlastní webové prezentace pro mobilní telefony.

Proč mít „mobile friendly“ web? Vysvětlení je jednoduché – pokud se budou vaše webové stránky načítat v mobilu pomalu a nepřehledně, málokdo vytrvá a s největší pravděpodobností je čtenář brzy opustí, a tak nahráváte své konkurenci.

Jaké řešení se nabízí? Mobilní, responsivní, klasický s optimalizací? V čem je rozdíl? Jaké řešení se hodí právě na váš web?

Základní rozdělení typů mobilních webů:

A) Mobilní web neboli vytvořte si dva různé weby (mobilní web a klasický web)

Pro mobilní web vytváříte úplně nový webdesign, který se může lišit od grafiky klasického webu.

B) Mobilní web „na dálku“

Rychlé řešení, které přes vzdálenou aplikaci převezme obsah z klasického eshopu či webu a poskládá ji pro zobrazení
na mobilním zařízení.

C) Responsivní web

Responsivní web obsahuje stylování HTML dokumentu, které zaručí, že zobrazení stránky bude optimalizováno pro všechny druhy nejrůznějších zařízení (mobily, notebooky, netbooky, tablety atd.)

D) Klasický web s optimalizací

Je to „klasický web“, sice nemobilní, neresponsivní, ale plně funkční na všech zařízeních.


Bližší vysvětlení co znamenají daná řešení?

A) Mobilní web

Mobilní web je od klasického zobrazení webu „velmi odlišný“. Potřebujete na něho nový grafický návrh včetně jednotlivých šablon podstránek webu. Většinou grafický návrh tvoří i nové grafické ikony a prvky, které lze snadněji umístit do omezeného mobilního displeje. Malé ikony napomáhají uživatelské přívětivosti. Struktura webu bývá stejná jako u klasického webu. Důraz při návrhu se klade na jednoduché ovládání.

Pro zobrazení mobilního webu na mobilním zařízení je potřeba skript, který je vložen do webového kódu. Skript detekuje mobilní zařízení a zvolí správnou variantu mobilního zobrazení. Pokud návštěvník chce změnit mobilní zobrazení na klasickou variantu webu, bývá k dispozici přepínací odkaz v patičce webu.

Výhody a nevýhody mobilního webu?

+ nejrychlejší načítání obsahu
+ nejlepší optimalizace pro mobilní zařízení z hlediska uživatelské přívětivosti
+ možnost přepnutí do klasického zobrazení

– nejvyšší pořizovací cena
– možné chyby při detekci zařízení, resp. některým tabletům nemusí vyhovovat mobilní zobrazení a raději se návštěvník přepne do klasického zobrazení
– nutnost dodržování pravidel pro velikost dotyku

Jak je to s cenou?

Jelikož zde platíte webdesignera a programátora, je tohle řešení nejdražší variantou. Proto je před rozhodnutím potřeba zvážit, jestli zákazník doopravdy potřebuje mobilní web a jestli se investice vrátí.
Cena této investice se blíží ceně vytvoření samotného webu a může být 20-100tis.

Nějaký příklad?

Na co si dát pozor?

– duplicitní URL, pokud budou použity různé domény (m.domena.cz) pro mobilní a klasickou verzi musí tvůrce řešit kanonizaci
– některým návštěvníkům mobilní verze nevyhovuje, preferují verzi klasickou, ve které vědí, kde a co najít i na mobilu. Vyřešíte viditelným odkazem na klasickou verzi.

Komu řešení doporučuji?
Řešení je vhodné pro větší eshopy, kde zákazníci nakupují opakovaně. Dále je řešení vhodné pro zpravodajské portály, kde je podstatné rychle sdělit návštěvníkovi s mobilem, co potřebuje.

B) Mobilní web „na dálku“

Pokud hledáte rychlé řešení, zbystřete. Mobilní weby na dálku vám nabízejí mít mobilní web ihned a to pomocí aplikace, která běží na serveru poskytovatele řešení. Poskytovateli buď stačí předat váš xml feed s obsahem (pozn.: používají hlavně eshopy pro transport produktů do porovnávačů) – varianta B1. Nebo ve variantě B2 sdělíte poskytovateli, jaké prvky webu (obrázky, postranní boxy, vyhledávání, články, produkty) chcete v mobilní verzi zobrazovat a poskytovatel vám mobilní web na dálku složí jako skládačku. Obě varinaty potřebují vložit script do klasického webu, který rozpozná, jaké zařízení web prohlíží. Obě varianty poběží na doméně klienta. Návštěvník tedy nepozná, že vlastně mobilní verzi webu prohlíží přes aplikaci. Statistiky návštěvnosti tento způsob nijak neovlivňuje.

Jací poskytovatelé tuto variantu nabízí?

Výhody a nevýhody mobilního webu „na dálku“?

+ rychlé řešení
+ levné řešení, většinou placeno měsíčně
+ jednoduchost

– omezená možnost prezentace vlastních grafických prvků (varianta B1)
– nutný výběr grafické šablony (varianta B1)
– omezená možnost využití prvků javascriptu (varianta B2)
– při změně struktury webu se automaticky nezmění struktura u mobilní verze (varianta B2)

Nějaké příklady?

Jak je to s cenou?

Počáteční investice je nulová až pár tisíc dle náročnosti úprav, které „ručně“ musí provést poskytovatel řešení při nasazení mobilní verze webu. Dále se platí měsíční poplatek v řádu stovek za správu. Řešení si můžete otestovat většinou na 1 měsíc zdarma.

Na co si dát pozor?

Obě varianty nedokáží splnit všechny vaše požadavky. Jsou vytvořeny na bázi rychlého naimplementování do vytvořených šablon. U varianty B1 nemůžete například požadovat články o novinkách. Varianta B1 i B2 vás omezuje v automatizaci grafických změn oproti klasickému webu. Například: Pokud přidáte nový box do levého sloupce, automaticky se box neobjeví u mobilního webu.

Komu řešení doporučuji?

Řešení B1 doporučuji eshopů, které nemají náročné klienty (nechodí nakupovat pravidelně) a eshopům, kteří chtějí jít s dobou, ale nechtějí ihned investovat vetší prostředky. Variantu B2 doporučuji webovým stránkám typu restaurace a penzion, které návštěvníci prohlíží často přes mobilní zařízení. Tyto subjekty však mají malou návštěvnost a nechtějí investovat větší prostředky.

C) Responzivní web

Na mobilních zařízeních se zobrazuje stejná verze webu jako na běžném počítači, ale zobrazuje se jinak. Jinými slovy web na straně serveru nerozlišuje na jakém zařízení se bude web zobrazovat a všem typům zařízení posílá stejná data. Web se v daném zařízení zobrazí jinak pouze na základě velikosti zobrazované plochy. Můžete vyzkoušet v počítači tím, že zmenšíte šířku okna prohlížeče a uvidíte při zužování okna, jak se web mění. Obvykle není možné mezi jednotlivými verzemi přepínat, zobrazí se automaticky dle šířky okna prohlížeče.

V této variantě se nabízí možnost mít několik úrovní responsivnosti, například: pro desktop, tablet na šířku, tablet na výšku a mobil. Tak se dá lépe optimalizovat pro různé velikosti displejů.
Automaticky se adaptuje i na nová zařízení, která při vývoji webu ještě ani neexistovala.

Výhody a nevýhody?

+ nižší přenos dat (rychlejší načítání obsahu)
+ lepší uživatelská přívětivost
+ nižší cena než u mobilního webu
+ nejpoužívanější a strategicky dlouhodobé řešení
+ nevytváří duplicitní obsah, SEO friendly

– některé prvky nelze zmenšit do responsivního designu
– doba načítání obsahu není minimální

Nějaké příklady?

Jak je to s cenou?

Cena patří k výhodě responsivního designu. Není potřeba investovat do grafického návrhu, je potřeba správně klasický web přestylovat. Přestylování pro mobilní web by měl zvládnout tvůrce za cca 50% cenu, než jste zaplatili za vytvočení webdesignu. Výše ceny souvisí s počtem grafických šablon a složitostí.

Na co si dát pozor?

Obvykle se nedá přepnout na klasickou verzi webu. Ne úplně každý návštěvník je fanoušek responsivního zobrazení a někdy preferuje klasiku.

Komu řešení doporučuji?

Řešení doporučuji všem, kteří si budují určitou image a brand. Dobrá vizitka firmy určitě není rozhozený design a nečitelný obsah webu při zobrazení v mobilu. Dále je možné responsivní design doporučit webovým stránkám více navštěvovaným (přes 50 návštěvníků denně).

D) Klasický web

Klasický, ale funkčně optimalizovaný web, je takový web, který není responsibilní, ale všechny funkce, tlačítka, skripty lze bez problému používat i s mobilním zařízením.

Nějaké příklady?

Výhody a nevýhody?

+ nízká cena
+ pokud si návštěvník zvykl na klasický web, nemusí si odvykat
– nefungují všechny prvky (př. Flash, video)

– neustálé zvětšování, zmenšování, posouvání obrazovky při čtení obsahu
– pomalejší načítání obsahu, načítá se vše

Jak je to s cenou?

Cena je u jednoduchých webů nejnižší ze všech variant. Pozor však u programově složitějších prvků. Jejich úprava by se mohla prodražit nad variantu responsivní design. Cena i tak by neměla přesáhnout 10tis.

Na co dát pozor?

Nejdůležitější je si klasický web vyzkoušet na mobilním zařízení. Otestovat veškerou funkčnost. Nesmí se stát, že zákazník skončí před pokladnou a nemůže dál.

Komu řešení doporučuji?

Jednoduchým webovým stránkám, které nemají mnoho obsahu. Návštěvník se rychle zorientuje a prokliká k cíli.

Závěr?

Jako při projektování domu musíte předem vědět, k čemu dům budete potřebovat, kolik chcete do interiéru investovat a jak dlouho dům bude chtít používat. Jedině pak můžete určit, jaký typ domu máte stavět. A stejně tak je to u výběru typu mobilního zobrazení webu. Web děláte pro své návštěvníky, tudíž samotný návštěvník vám řekne, jaký web chce.

Z hlediska statistiky lze říci, že největší procento webu se tvoří v responsivním designu. Je to řešení, které poskytuje optimální uživatelský komfort za přijatelnou cenu.

Kdo chce uspokojit návštěvníka s mobilem, měl by mít responsivní design. Kdo chce návštěvníka hýčkat a mít ho na webu každý den, musí se zamyslet nad výší investice, a to v podobě mobilního webu popřípadě i mobilní aplikace.

Zdroj:

http://www.onlinemarketinginstitute.org
http://www.artweby.cz
http://blog.drosera.cz