Průvodce výběrem online plateb

Průvodce výběrem online plateb

Jak vybrat to nejlepší řešení pro online platby?

Oblíbenost online plateb u nakupujících významně stoupla a naleznete je na každém velkém e-shopu. V minulosti se jednalo o alternativu, dnes o oblíbenou možnost platby, která vylepší Váš cashflow a počet zaplacených objednávek, no a do budoucna (čtěte 1-2 roky) je to nutnost. Pojďme se tedy podívat na to, jak vybrat to správné řešení pro Váš e-shop.

Jaké platební řešení trh nabízí?

V první řadě se podíváme na produkty, které náš trh nabízí. Rozdělme je do čtyř kategorií:

  • Produkty bank – Banky Vám nabídnou zpravidla platební karty a svůj online převod (viz video níže). Zajímavé, nicméně omezené řešení online plateb.
  • Alternativní platební metody – V dnešní době mezi tyto řadíme především mobilní platby, splátkové produkty, kuponové platby a benefitní systémy. Jsou to platební metody, které se většinou hodí jen pro určitý sortiment, který je něčím specifický (většinou vysokou nebo velmi nízkou cenou).
  • Platební řešení pro zahraniční klienty – Zde figuruje především známý PayPal, a samozřejmě platební karty v některé z mezinárodních měn.
  • Platební brány – Občas je najdete pod označením „Platební agregátor“. Pointou je to, že většinu výše zmíněného sdružují pod jedním systémem, který je přátelský jak k vedení účetnictví, tak ke správě jednotlivých transakcí (ať už platba proběhla jakýmkoliv ze způsobů). V každé velké platební bráně naleznete možnost platit kartou, online bankovní převody, nějaké ty mobilní platby a klasický bankovní převod.

Jaké platební řešení se hodí pro Váš e-shop?

Je důležité zamyslet se především nad tím, co prodáváte a komu to prodáváte. Když budete postupovat podle níže uvedené nápovědy, nešlápnete vedle.

  • Máte hodně zahraničních klientů? = Platební brána (s kartami v Eurech) + PayPal
  • Máte průměrnou objednávku pod 100,-Kč? = Platební brána + SMS platby
  • Máte i zboží nad 10 000,-Kč? = Platební brána + Splátky
  • Máte standardní e-shop s převážně českou klientelou? = Platební brána

Důvod, proč je v každé možnosti platební brána je prostý – nabídne Vám nejvíc platebních metod za nejméně práce. V platební bráně totiž při podpisu jedné smlouvy a jednoho zásahu do e-shopu získáte více než 10 platebních metod. Navíc podle posledního průzkumu ASOCIACE PRO ELEKTRONICKOU KOMERCI preferuje 50% uživatelů online platby oproti dobírce a osobnímu odběru.

Jaké platební metody nabízí platební brána?

Pojďme si trochu rozvést ty nejzajímavější.

  • Platební karty – Klasická platba debetní nebo kreditní kartou, kdy nakupující opíše několik údajů z karty do rozhraní karetního procesoru a transakce je v reálném čase připsána prodejci. Video ukázkové transakce naleznete zde.
  • Online bankovní převod – Bankovní převod s dvěma zásadními rozdíly. Za prvé – zákazník je do internetového bankovnictví přesměrován ihned po uskutečnění objednávky a čeká tam na něj předvyplněný bankovní příkaz, který jen potvrdí. Za druhé – tento převod funguje stejně jako v případě karet v reálném čase a to i o víkendech a svátcích.
    Video ukázkové transakce naleznete zde.
  • Mobilní platby – Zde existuje několik možností jak platbu pojmout, lze to formou elektronické peněženky napojené na bankovní účet jako například u Mobita, nebo formou SMS plateb. Video ukázkové transakce pomocí Mobita naleznete zde.
  • Bankovní převody – Klasický bankovní převod, který v lepším případě trvá několik desítek minut (pokud má daný poskytovatel platební brány založeny účty v různých bankách), ale většinou jde stále o dny. Je oblíbený, protože je na našem trhu nejdéle, nicméně když si srovnáte pro a proti, není jediný důvod ho používat na úkor jiných metod. Zatím ale své místo na e-shopech rozhodně má.
  • Kuponové platby – Z pravidla jde o službu, kde na nějaké pobočce proplatíte vytištěný čarový kód, který Vám poskytne e-shop během objednávky. Proč ne, nicméně je to metoda pro velmi úzkou skupinu nakupujících.

Na jaké poplatky se mám u platebních bran připravit?

Za každou službu se platí a u platebního systému tomu není jinak. Každý poskytovatel může mít jiné podmínky, ale v praxi se jedná o následující tři hlavní poplatky.

  • Procenta z každé transakce – Z každé transakce odvádíte určité procento, to se pohybuje většinou v rozmezí 1-3%. Procentuální výše poplatku se určuje především na základě předmětu prodeje, obratu a průměrné transakci na Vašem e-shopu, nicméně parametrů k posouzení jde zde více. Tento poplatek se také liší dle platební metody, například platební karty jsou dražší než online bankovní převody.
  • Fixní poplatek z každé transakce – Z každé transakce odvádíte také určitou fixní částku, většinou jde o 1-3 koruny. Čím vyšší máte průměrnou transakci, tím méně je pro Vás tento poplatek zásadní, problémovým se stává pro e-shopy, které prodávají zboží pod 100,-Kč.
  • Aktivační a provozní poplatek za platební karty – Pokud chcete přijímat transakce i pomocí platebních karet, tak se také platí poplatek za aktivaci karetní brány (ten se pohybuje v rámci tisíců, výjimečně sahá přes 10 000,-) a měsíční poplatek za provoz (zde se bavíme o cca 200,-Kč měsíčně). Tyto poplatky nejsou přímo pro platební brány, ale vyžadují je karetní procesory (jako například GPE) za registraci Vaší firmy do svého systému a následnou správu.

5 věcí, na které byte si při výběru platební brány měli dát pozor:

Jistě, jeden z prvních viditelných parametrů při výběru je tu cena, pojďme se ale podívat i na to co není na první pohled vidět. Chcete přeci platební bránu, která funguje a zvyšuje počet zaplacených objednávek, ne jen na oko nabízet službu, která nefunguje ale je nejlevnější.

  • Dostatek kvalitních platebních metod – Zjistěte si, že je platební brána schopna nabídnout nejdůležitější platební metody. Těmi jsou platební karty, online bankovní převody (u co nejvíce bank aby mohlo platit co nejvíc klientů) a klasika v podobě klasického převodu.
  • Rychlost zpracování transakcí – Většina platebních metod, které brány nabízejí, jsou online. To pomáhá k rychlejšímu zpracování objednávek a automatizaci skladového systému. Ujistěte se také, že vám platební brána dává to, za co si platíte a všechny online bankovní převody jsou opravdu online (včetně víkendů). Zaměřte se také na fungování a rychlost ostatních metod.
  • Kvalitní implementace do e-shopu – Pokud implementujete jakoukoliv novou metodu, musí to vypadat, jako že do Vašeho e-shopového košíku patří odjakživa. Jednotlivé platební metody by měl klient najít hned vedle dobírky nebo osobního odběru a vše by mělo být intuitivní a jednoduché.
  • Snadné ovládání platební brány – Z platební brány by mělo jít jednoduše vracet transakce. Také byste měli mít možnost stahovat data o jednotlivých transakcích a jednoduše je importovat do účetnictví.
  • Mít své peníze včas – Tok peněz v platební bráně funguje tak, že jde nejdřív přes účet jejího provozovatele, toho se nelekejte, je to normální postup a musí to tak fungovat aby bylo co nejvíc plateb online. Každopádně je důležité, aby brána nijak nezdržovala výběry Vašich peněz a mohli jste si je nechat každý den převádět na svůj bankovní účet bez dalších poplatků.

Tip: Praktické rady pro zvýšení konverze Jak správně vyladit nákupní košík

Závěr

Snad Vám naše shrnutí pomůže zorientovat se v prostředí online plateb a vybrat to nejlepší řešení pro Váš business. Cílem článku bylo poskytnout Vám základní podklady, dál už je to pouze na Vás. Nicméně neotálejte, je velmi pravděpodobné, že notná část Vaší konkurence už platby online nabízí a ostatní nad tím uvažují stejně jako Vy – no a nikdo nechce být poslední.

Poslední doporučení, které Vám dám, je inspirovat se největšími e-shopy na trhu a jejich řešením online plateb. Všichni nejsilnější hráči na české e-commerce scéně (Alza.cz, Aukro.cz, Mall.cz, Kasa.cz a CZC.cz) svým zákazníkům nabízejí platbu online kartou a online bankovní převody.

Martin Přibáň
Autor pracuje v E-commerce