S Google Analytics hned poznáte, co na vaše zákazníky platí

S Google Analytics hned poznáte, co na vaše zákazníky platí

1735

Google Analytics je nástroj pro webovou analytiku. Přijde vhod všem inzerentům, vlastníkům webových stránek a e-shopů. Je zdarma a nabídne vám to nejdůležitější. Zpětnou vazbu na váš e-shop.

Pokud začnete využívat služeb Google Analytics, porozumíte tomu, co se na vašich stránkách děje. Tento nástroj vám totiž poskytne důležité informace o chování zákazníků a návštěvnosti vašeho obchodu. Přesně tak vypozorujete, odkud uživatelé přichází, kdy a kolik lidí na vaše stránky chodí, co na nich dělají, na které stránce vás opouští a ze kterých zdrojů máte nejvyšší míru konverzního poměru (kdy se z návštěvníků stávají zákazníci).

Pokud si k rannímu čtení zpráv přidáte i krátkou analýzu událostí z GA, časem se naučíte odpozorovávat, co na vaše zákazníky funguje a co je naopak příliš nezajímá.

Díky tomu, že budete citlivější k jejich potřebám, bude mít šanci ušít jim kampaně na míru a ponížit si náklady na reklamu. Snadno totiž rozeznáte, která reklama se vám vyplatí a kde naopak tratíte.

Nejlepší na tom všem je, že je tato služba zdarma. Volně přístupná celému světu. Byla by škoda toho nevyužít.

S Google Analytics hned poznáte, co na vaše zákazníky platí 3

Odkud k vám lidé přichází?

Cest, kterými uživatelé dojdou až do vašeho e-shopu je hned několik. Google Analytics se zaměřuje na čtyři nejdůležitější.

Neplacená návštěvnost z vyhledávačů (SEO)

Představte si, že se večer při čtení zpráv na internetu rozhodnete pro koupi lahve na vodu.  Už dlouho na to myslíte. Nechcete si přece pořád kupovat nové plastové a škodit životnímu prostředí.  Tak proč se nepodívat, jaká je nabídka. Otevřete si váš oblíbený prohlížeč a co dál? Nejspíše napíšete do vyhledávacího okénka „lahev na vodu“. Zobrazí se vám odkazy na webové stránky, které informace o takových lahvích obsahují. Pár jich projdete a zjistíte, že můžete mít lahev barevnou, čirou, kovovou, nebo filtrační. Vyberete si např. filtrační lahev a do vyhledávače zadáte přesnější formulaci „filtrační lahev na vodu“. A pokračujete dál a dál. K vysněné lahvi vás nakonec dovedou právě tato klíčová slova. Rozumějme výrazy, které uživatelé zadávají do vyhledávacích políček. Prvních pár odkazů bere většinu. Z tohoto důvodu by předmětem vašeho zájmu měly být přední pozice ve vyhledávačích.

PPC reklamy

S PPC reklamami se setkáváme nad fulltextovými výsledky a na pravé straně internetových vyhledavačů. Výhodou těchto reklamních systémů je, že neplatíte za reklamu jako takovou, ale až za proklik. Jak to probíhá? Nejdříve si necháte vypracovat analýzu klíčových slov a s jejich pomocí vytvoříte poutavé inzeráty, které budou jasně a výstižně popisovat vámi zvolený produkt. Potom už jenom dáte pozor, zda daná URL adresa vede na správnou stránku a vše je hotovo. Nezanedbejte ovšem přípravu kampaně a průběžné vyhodnocování výsledků v Google Analytics. Aby se vám PPC nakonec neprodražily.

Přímá návštěvnost

Návštěvníci vašeho e-shopu vás znají. Když k vám potřebují zavítat, jednoduše zadají adresu vašeho obchodu přímo do prohlížeče. Spadají sem loajální zákazníci a lidé, kteří na vás narazili na doporučení.

Návštěvnost z odkazujících stránek

Reklamu svého e-shopu můžete podpořit i katalogovými zápisy, nebo přítomností na zbožových vyhledávačích. Čím více odkazů (reklam) mimo váš web budete mít, tím lépe pro vás. Budováním širokého spektra kvalitních zpětných odkazů posílíte SEO (optimalizaci ve vyhledávačích) a navíc skrze ostatní weby dosáhnete na více zákazníků. Pomocí Google Analytics potom jednoduše vyhodnotíte, na kterých stránkách se vám reklamu vyplatí podporovat a na které bude lepší se vykašlat.

URL Builder

Už jste slyšeli o štítkování URL adres? Pokud ne, určitě vás mile potěší aplikace URL Builder. Google Analytics se vám skrze ni snaží podat pomocnou ruku při vyhodnocování statistik vašich kampaní.

Začínáte novou kampaň a chcete průběžně sledovat, jak si stojí? Potom budete potřebovat oštítkovat URL adresu webových stránek. Jen tak můžete průběžně vyhodnocovat jejich úspěšnost. Stačí na Google analytics vyplnit jednoduchý formulář a oštítkovanou URL adresu budete mít během pár sekund vygenerovanou. Bez chyb a beze stresu můžete sledovat, jak se úspěšnost vaší kampaně vyvíjí.

Pokud jste ovšem zkušený programátor/kodér a víte, co znamenají slova GET a POST, tak URL builder s klidem vypusťte.

Konverze a konverzní poměr

Konverze je alfou a omegou vašeho úspěchu. Z uživatelů se totiž stávají zákazníci. Splnili cíl, který jste si na stránkách stanovili. Odeslali objednávku, přihlásili se k odběru newsletteru, klikli na požadovaný odkaz, nebo si stáhli určitý soubor.

Aby byl váš e-shop úspěšný, konverzní poměr (poměr mezi návštěvníky e-shopu a zákazníky) by měl být alespoň 1 %. Ze sta návštěvníků by měl vzejít jeden zákazník. Pokud tomu tak není, je třeba zjistit příčinu problému a web upravit. To, o jakou úpravu se bude jednat, vám pomůžou rozklíčovat právě analytické nástroje. Zkuste to rovnou s Google Analytics.

S Google Analytics hned poznáte, co na vaše zákazníky platí 2

Repete

V čem vám tedy Google Analytics pomůže:

  • Odhalit potřeby vašich zákazníků
  • Pochopit jejich chování na e-shopu
  • Vyhodnocovat reklamní kampaně
  • Zjišťovat, odkud k vám uživatelé chodí a tím pádem i vyhodnocovat, které reklamní kanály je pro vás efektivní podporovat a které naopak zatratit
  • Sledovat a zvyšovat konverzní poměr na vašem e-shopu
Pravidelné a pečlivé sledování statistik na Google Analytics vašemu e-shopu vytyčí správný směr.