Slevový kupón jako marketingový nástroj

Slevový kupón jako marketingový nástroj

1337
  1. Co je slevový kupón
  2. Kdo využívá slevové kupóny
  3. Výhody slevových kupónů
  4. Nevýhody slevových kupónů
  5. Využití kupónů – příklady z praxe

 

Co je slevový kupón

Slevový kupón je „sleva navíc“, která má přesvědčit nerozhodnutého zákazníka k nákupu v našem eshopu. Jde o motivační slevu, která nemá nahrazovat cenovou politiku prodejce.

Kupón na slevu, je obvykle číselný kód, za který zákazník obdrží nějaké cenové zvýhodnění. Kód může těžko zapamatovatelná sekvence znaků ( to pokud chceme zabezpečit jeho jedinečnost  a omezit neoprávněné použití), nebo naopak lehce zapamatovatelné slovo (např. akce07), pokud chceme zjednodušit jeho použití a rozšířit jej mezi co největší okruh zákazníků, např. formou sdílení.

Slevový kupón by měl obsahovat různé omezující podmínky, aby ho bylo možné použít v různých situacích. Omezující podmínky ochrání prodejce před likvidací prodejní marže.

Mezi důležité možnosti slevových kupónů patří tato:

  • časové omezení – motivuje zákazníka k rychlému nákupu (tj. dříve něž si to rozmyslí),
  • omezení na určitý okruh zboží  – podařilo se mi získat zboží za lepší marži a tak mohu nabídnout slevu na určený okruh produktů
  • Omezení počtu použití –  pokud chci nabízet slevu pouze určitému zákazníkovi je vhodné zamezit nedovolenému použití vícekrát
  •  Vyloučení produktů v akci – je důležité zabránění sčítání slev, které devastuje prodejní marži
  • Minimální výše nákupu – slevu poskytovat až od určité výše nákupu
  • Sleva v procentech – přesvědčivá sleva pro větší nákupy
  • Sleva v absolutní částce – jasně definovaná sleva – zákazník ví kolik dostane.
  • Uplatnění slevového kupónu kliknutím na banner – výhodné při sledování prodejů z různých inzertních kanálů

 

Kdo využívá slevové kupony

Uživatelé slevových kupónů procházejí napříč příjmovými skupinami. Výhodný nákup udělá rád movitý zákazník stejně tak ten kdo si hlídá svůj rozpočet. Ušetřit na nákupu online může být zábavná hra. Tím, že koupit stejnou věc levněji nás nestojí námahu navíc mohu mít radost i z malé slevy, kterou jsem získal navíc. Právě k tomu se výborně hodí slevový kupón.

Zákazník, který není zcela rozhodnutý pro může pozitivně zareagovat na kupón. Právě to může být impuls k nákupu právě ve vašem e-shopu.

Výhody slevových kupónů

Přesvědčení nerozhodnutého zákazníka aby (poprvé) nakoupil. To je základní a hlavní smysl kupónu. Pokud přesvědčím zákazníka, aby nakoupil, mohu ho kvalitními službami (a dalším kupónem) přesvědčit, aby příště nakoupil znovu u nás. Prvním nákupem vzniká vztah na kterém se dá budovat loajalita zákazníka.

Slevový kupón by měl vstoupit do hry v případě nerozhodnutého zákazníka. Pokud je zákazník rozhodnutý nakoupit neměl by kupón příliš „vyčuhovat“ a zbytečně zákazníka zdržovat od nákupu.

Na některých e-shopech jsem viděl slevové kupóny zobrazovat na banneru přímo v kategorii, kde si vybírám zboží. To jde zcela proti filozofii poskytování kupónů.

 

Nevýhody slevových kupónů

Snížení prodejní marže

Především poskytnutí slevy, které jde na úkor marže. Snížení prodejní marže je hlavní nevýhoda, proto je nutné mít k dispozici omezující podmínky, abych dokázal poskytovat slevy smysluplně na zboží, kde si to mohu dovolit.

Pokud nedokážu omezovat podmínky použití kupónů, nelze je ve větším měřítku používat. Pokud je nemohu používat často, ztrácejí svůj smysl. Slevové kupóny fungují jako dobrý marketingový nástroj právě při častém použití a při různých scénářích.

Pokud dokážu dobře podporovat loajalitu zákazníka náklady na první nákup se mi bohatě vrátí při následných nákupech. Je však nutné sledovat náklady na získání nového zákazníka.

 

Distribuce kupónů

Aby kupóny začali fungovat je potřeba je dostat mezi větší počet uživatelů. Což může být nákladná záležitost. Vlastními silami dokážete kupóny rozesílat ve vašich novinkových emailech, můžete je dát na facebook. Další jsou možnosti jsou prostřednictvím bannerových reklam či v tištěné inzerci. Zajímavá je také možnost distribuce v tištěné podobě na různých akcích či prostřednictvím partnerů.

 

Využití kupónů – příklady z praxe

  • Registrace k odběru novinek výměnou za kupón na slevu
    Asi nejčastější použití slevového kupónu. Obvykle se nabízí časově omezený kupón (např. na 50 Kč s minimální výší nákupu 800 Kč) výměnou za emailovou adresu zákazníka. Tato jednoduchá věc dokáže zvýšit počet registrací k odběru novinek o několik set procent.
  • Sleva pro fanoušky Facebooku – staňte se naším fanouškem a získejte kupón na slevu. Velmi častý způsob použití a vhodný pro upevnění základny fanoušků. Nenabízejte kupón každému, kdo přijde na Vaši Facebook stránku, ale jen těm kdo jsou fanoušky. To se dá omezit pomocí facebook aplikace.Další dobrý tip na sociální síti je nabízet kupón na požádání. To zvýší interakce s vaší stránkou což prospěje dosahu publikovaných sdělení.

    Vyzkoušejte na: https://www.facebook.com/boardmania.cz/app_101116236663345

  • Opuštěný nákupní košík – pokud zákazník opustil nákupní košík je dobré se ho snažit přesvědčit vhodným bannerem nabízejícím lákavou slevu. Pro tento účel se hodí slevový kupón, který se uplatní proklikem z banneru. Banner můžete zobrazovat pomocí funkce remarketingu v obsahové síti Google.
  • Distribuce kupónů přes partnery
    Kupóny můžete distribuovat pomocí různých partnerů na různých akcích. Každý partner dostane samozřejmě jiný kupón a vy uvidíte, kolik objednávek jste získali prostřednictvím konkrétního partnera. Pak je snadné rozhodnout na koho se zaměřit a kde již dál neplýtvat penězi.
  • Odměny pro zákazníky
    Máte zákazníka, který udělal velkou objednávku a ještě vás pochválil? Odměňte ho kupónem, bude o vás všude mluvit ještě více.
  • Kompenzace pro zákazníky
    Udělali jste chybu? Poslali jste jiné zboží, nebo nejste nebyli schopni dodat zboží, které si zákazník objednal? Pošlete zákazníkovi štědrý kompenzační slevový kupón. Možná si stejně nic nekoupí, ale určitě to otupí hrany příští zdrcující recenze na Heuréce.