Vlastnictví kódu šedá zóna, která vás může stát jmění

Vlastnictví kódu šedá zóna, která vás může stát jmění

Neznalost českého právního prostředí a nedůslednost při uzavírání smluv se už nevyplatila celé řadě firem. Nepřesné formulace v zákonech nahrávají neetickému chování některých agentur. Začnou pro svého klienta vyvíjet webové stránky a práci nedokončí nebo po jejím skončení odmítnou firmě předat vlastnická práva ke zdrojovému kódu. Jakkoliv toto jednání není nezákonné, lze jistě označit za neetické.

Na diskusních fórech se můžete setkat s příběhy těch, kteří toto zažili. Popisují, jak si nechali vyvíjet specializovanou platformu pro svůj e-shop a agentura jim nejdříve řekla, že s vývojem nebude žádný problém. Postupně se protahoval termín dodání, až agentura s klientem přestala úplně komunikovat. Když od ní požadovali vydání kódů, aby si dokončení zařídili jinde, nepochodili a zůstaly jim jen oči pro pláč a 250 000 Kč ve fakturách.

Podobných příkladů v Česku existuje mnoho. Důvodem je často neznalost nebo nedůslednost firem v tom, jak správně řešit vztahy s dodavateli a odběrateli. České zákony navíc umožňují určité situace interpretovat různými způsoby. Firma, která zadává objednávku, si musí ve smluvních podmínkách tuto část dodávky jednoznačně ošetřit. Pro nečestné agentury je to příležitost, jak ve smlouvě najít mezeru a ve výsledku kód nedodat. Jejich motivace je jasná – chránit si své know-how a zákazníkovi zkomplikovat obchod.

Tento nešvar se nevyskytuje pouze v oblasti vývoje aplikací a webových stránek. S podobnými problémy se lze setkat také v online marketingu. Online marketingové agentury zajišťující PPC kampaně také odmítají předat klientům přístup k účtům v softwaru. Některým firmám jejich agentury před předáním přístupů například smazaly všechny reklamní kampaně.

Základem veškerých vztahů mezi agenturou a klientem by měly být tzv. exit plány, jejichž podmínky bývají jasně definovány ve smlouvě. V zásadě to znamená, že firma, která si objednává nové webové stránky, myslí dopředu i na nejhorší scénáře pro případ, že by kdykoli během vývoje nebo i po něm chtěla spolupráci ukončit.

Je velký rozdíl, jestli si ve smlouvě kupujete jen licenci nebo hotové dílo. Máte-li pouze licenci, nemáte právo na kód. Pokud byste chtěli od agentury z jakéhokoli důvodu odejít, budete mít problém přístupy a kód získat.

Autorem je Tomáš Odl, vedoucí oddělení vývoje v agentuře AITOM.