Vylepšete váš e-shop pomocí Single User Tracking

Vylepšete váš e-shop pomocí Single User Tracking

2018

Po ostrém spuštění jakéhokoliv internetového projektu práce zdaleka nekončí. Naopak, začíná pravděpodobně nejdůležitější část celého procesu. Projekty dále sledujeme, modernizujeme a přizpůsobujeme potřebám zákazníků a v neposlední řadě obchodním plánům našich klientů.

Existuje mnoho způsobů a nástrojů, pomocí kterých lze projekty analyzovat. V tomto příspěvku bych se však rád zaměřil pouze na jeden z nich a to, dle mého názoru, na ten nejúčinnější a nejzajímavější. Jedná se o takzvaný Single User Tracking.

Co je Single User Tracking?

Podstatou Single User Trackingu je sledování konkrétního uživatele, který se pohybuje na vašem internetovém projektu. Na rozdíl od Uživatelského testování, kde má návštěvník webu předem stanovené úkoly, které má vykonat, soustředí se Single User Tracking výlučně na přirozený pohyb uživatele. Pracuje se tedy na principu sledování reálné práce uživatele s daným projektem od jeho příchodu na projekt až po ukončení práce (tj. vypnutí internetového prohlížeče nebo záložky s daným webem).

Inspectlet

Samotné pozorování je striktně neosobní (neovlivňuje koncové zákazníky) a pro maximální efektivitu provedeno pomocí online sledovacích nástrojů. Doporučit mohu systém Inspectlet, který nabízí dostatečnou funkcionalitu a pokročilé filtrační nástroje. Trackovací nástroj nahraje aktivitu každého návštěvníka webu a my si jeho návštěvu později můžeme přehrát jako video. Vidíme tak, jakým způsobem uživatel pohyboval myší, scrolloval, na které položky klikal a zjistíme i to, jaké časové prodlevy mezi danými úkony byly. Jednotlivé nahrávky reflektují rozlišení zobrazovače, na kterém si uživatel web prohlížel a nesou informaci o typu prohlížeče, který uživatel používá.

Malá ukázka trackovacího videa

Na krátkém videu níže je vidět ukázka z trackovacího nástroje. Vidíme kam uživatel klikal, jaké části webu ho zaujaly a podobně.

sut1

Jak pomohl Single User Tracking nám?

Při jednom pozorování jsme narazili na případ, kdy vícero uživatelů opakovaně přidalo konkrétní typ produktu do košíku a následně ho z něj odebralo. Po několika takových akcích pak uživatelé opustili celý e-shop, aniž by produkt nakoupili. Do chvíle, než začali uživatelé s produktem pracovat, e-shop používali přesně tak, jak jsme navrhli a chtěli. Po důkladném rozboru a týmovém brainstormingu jsme problém záhy odhalili.

Produkty, u kterých toto podivné chování uživatelů nastalo, obsahovaly barevné varianty. V galerii produktu však byla fotografie pouze jediné barevné varianty. Takže uživatelé, kteří si z výběrového boxu variant vybrali například bílou variantu produktu, měli v košíku a v celé rekapitulaci objednávky stále fotografii produktu v černé variantě. Tato relativní drobnost však uživatele tolik mátla a vzbuzovala nedůvěru, že e-shop nakonec raději opustili.

sut2

Díky tomuto zjištění jsme do projektu zavedli možnost přiřazovat fotografii každé konkrétní variantě produktu. Od té doby jsme se během dalšího testování s podobnou anomálií nesetkali. Single User Tracking nám tak pomohl problém rychle odhalit a odstranit.

Výhody single user trackování

  • Testování projektu na základě sledování velkého množství uživatelů.
  • Nízké náklady na získání dat.
  • Prezentace rozlišení zobrazovače (lepší vcítění se do uživatele).

Nevýhody single user trackování

  • Složitá interpretace výsledků (opustil uživatel web kvůli špatné navigaci, něco ho vyrušilo nebo považuje produkt za moc drahý?).
  • Časová náročnost analýzy adekvátního počtu videí.

Při tvorbě e-shopu by měla být jeho kvalita absolutní prioritou. Zejména je důležité zajistit co nejlepší zážitek z nakupování všem zákazníkům. Díky Single User Tracking je možné projekty monitorovat a průběžně vylepšovat tak, aby váš e-shop byl minimálně o jeden krok před konkurencí.