Výzkum: Homepage není důležitá

Výzkum: Homepage není důležitá

České e-shopy i webové stránky velmi často přeceňují význam domovských stránek, tzv. homepage. Vyplývá to z výzkumu agentury AITOM mezi jejími klienty. Často naopak zapomínají na skutečné prodejní stránky.

Homepage jako neprodejní vizitka

Výzkum prováděla agentura AITOM interně mezi svými 50 klienty. „Zjišťovali jsme od klientů, jaké jsou jejich představy a porovnávali je se skutečnými obchodními výsledky,“ vysvětluje vývoj ředitel Tomáš Odl. “Výzkum potvrdil naše hypotézy,” dodává.

Na homepage přichází stále méně zákazníků. Ondřej Ilinčev, jeden z předních českých odborníků na UX uvádí, že v roce 2003 navštívilo domovské stránky v průměru 39 % návštěvníků, v roce 2009 to bylo už pouhých 19 %. Tento trend dokládá i výzkum agentury AITOM.

Naprostá většina majitelů internetových stránek považovala homepage za významnější než například stránky prezentující služby a konkrétní produkty. „Tento postup postrádá logiku. Většina zákazníků na web přichází z vyhledávání nebo z nějaké proklikové reklamy. V obou případech je ale kliknutí zavede spíše na stránku produktu nebo do určité kategorie. Homepage slouží spíše jako vizitka. Na základě hezké vizitky ale nenakoupí nikdo,“ upozorňuje Odl.

Z domovské stránky by měl uživatel především zjistit, kdo jste, co nabízíte a kde lze službu či produkt koupit. „I její design má své zákonitosti a mluví do něj trendy. Domovská stránka má zaujmout, podobně jako výloha v kamenné prodejně, ale skutečně prodává až produktová stránka a její texty. Produktové texty si můžete představit jako regál a prodavače. Až text vám vysvětlí, v čem jsou benefity produktu,“ potvrzuje grafik AITOMu Josef Zimanzl.

infografika-pokles-navstevnosti-hp

Statistiky AITOMu vypovídají také o tom, že většina uživatelů, kteří už na úvodní stránku přijdou, ji používá pouze jako rozcestník. Velmi rychle odchází za produktem či službou, která je pro konkrétní uživatele atraktivní.

Ze statistik lze vypozorovat další trend. Úvodní stránka postupně přestává plnit konverzní cíle (tedy odeslání objednávky, nákup, poptávku, registraci k zákaznickému programu a podobně). Naopak konverzní poměr roste u stránek s nabídkou služeb či přímo produktových stránek. „Tento trend je vhodné reflektovat v celém designu stránek a v jejich navigační struktuře,“ upozorňuje Tomáš Odl. „Je potřeba z homepage uživatele navést na problematiku, která jej zajímá, a soustředit se na atraktivní prezentaci služeb či produktů. Pokud totiž uživatele neprovedete nákupem vy, udělá to jiný web. Konkurence v e-commerce je dnes obrovská. Každý web, který si uvědomí význam jednotlivých stránek, získává náskok před ostatními,“ doplňuje.

O agentuře AITOM

Internetová agentura AITOM vytváří pro své klienty z řad středně velkých firem weby, které plní stanovené cíle. Spolupráce s AITOMem vychází ze vstupní studie, díky které dokáže AITOM pro klienta zodpovědně navrhnout webové řešení a realisticky odhadnout náklady na dosažení požadovaných obchodních výsledků. Díky internímu oddělení internetového marketingu se dokáže postarat i o relevantní návštěvnost webu. AITOM tedy nabízí komplexní internetové řešení: vstupní studii, vývoj webu i internetový marketing.

Na českém trhu působí více než devět let a za tu dobu se jejím specialistům podařilo realizovat přes pět set úspěšných projektů.

Více informací na: http://www.aitom.cz